Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HORMON BİYOKİMYASI |
İkinci düzey |
BİK 610 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler ders alabilirler.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada (3) üç saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Başlıca endokrin sistem içinde yer alan spesifik hormonların özellikleri (sentez, salınım, taşınma, etki ve inaktivasyon mekanizmaları)’ni öğrenmek.
|
Dersin tanımı
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler. Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Hipotalamik hormonlar.
|
2- |
Anterior hipofiz hormonları.
|
3- |
POMC-peptid ailesi.
|
4- |
Posterior hipofiz hormonları
|
5- |
Adrenal korteks hormonları (glukokortikoid ve mineralokortikoidler) ve renal hormonlar.
|
6- |
Gonadal hormonlar
|
7- |
Plasental hormonlar.
|
8- |
Adrenal medulla hormonları (Epinefrin, norepinefrin).
|
9- |
Tiroid hormonları.
|
10- |
Pankreas hormonları (insulin, glukagon).
|
11- |
Kalsiotropik hormonlar.
|
12- |
Gastrointestinal hormonlar.
|
13- |
Öğrenci aktivitesi.
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hipotalamustan salınan hipofizotropik ve nörohipofiz hormonlarını tanıyacak; bu hormonların kimyasal yapılarını, sentez ve salınımlarının kontrolünü ve fonksiyonlarını öğrenecek.
|
2- |
Hipofizotropik hormonlara cevap olarak adenohipofizden sentezlenen/sentezi önlenen hormonları tanıyacak, bu hormonların kimyasal yapılarını, sentez ve salınımlarının kontrolünü, inaktivasyon mekanizmalarını ve fonksiyonlarını öğrenecek.
|
3- |
Adenohipofiz hormonlarına cevap olarak, adrenal korteks (glukokortikoid ve mineralokortikoidler), gonadlar (estrojenler ve androjenler) ve tiroid bezi (tiroksin ve triiyodotironin)’nden sentezlenen hormonları tanıyacak, bu hormonların kimyasal yapılarını, sentez ve salınımlarının kontrolünü, inaktivasyon mekanizmalarını ve fonksiyonlarını öğrenecek.
|
4- |
Ayrıca, katekolamin yapıda olan hormonları (epinefrin, vb); pankreas, gastrointestinal sistem, plasentadan sentezlenip salgılanan hormonları ve kalsiyum metabolizmasını düzenleyen hormonları tanıyacak ve fonksiyonlarını öğrenecek.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
4
|
48
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
4
|
56
|
Toplam iş yükü
|
|
|
205
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Greenspan FS, Gardner DG. Basic and Clinical Endocrinology, Lange 2003.
2-Alberts B, Bray D, Lewis J, et al. Molecular biology of the cell (5th ed). Garland Publishing, Inc 2008.
3- Burtis CA, Ashwood ER. Tietz Textbook of Clinical Chemistry, 1999.
|
|