Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > KLASİK MİTOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLASİK MİTOLOJİ Birinci düzey SNT105 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA GÜNERİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA GÜNERİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sözel, görsel, soru-cevap.
Dersin amacı Özellikle Avrupa sanatına konu olan Yunan Mitolojisine ait tanrı, tanrıca, kahraman ve diğer varlıkları efsanelerle tanıtarak, öğrencinin eserdeki konuyu çözümlemesini sağlamak.
Dersin tanımı Yunan Mitolojisine ait tanrı, tanrıca, kahraman ve diğer varlıkları efsanelerle tanıtmak.

Dersin içeriği
1- Mitolojinin tanımı, oluşumu, tek tanrılı din ile çok tanrılı dinin arasındaki ortak ve farklı özellikler, Mitoloji antik yazarları.ve mitoloji dersi ile ilgili kaynakça belirtilip kitaplar tanıtılacak.
2- Evrenin ve Tanrıların yaratılışı
3- Olymposlu büyüklerden Zeus, Hera ve Athena kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak, sanattaki tasvirleri gösterielcek
4- Olymposlu büyüklerden; Apollon,Artemis ve Ares kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak, sanattaki tasvirleri gösterilecek.
5- Olymposlu büyüklerden; Hermes, Hephahistos, Hestia kimliği, özellikleri, efsaneleri anlatılarak ve sanattaki tasvirleri gösterilecek.
6- Olymposlu büyüklerden; Aphrodite, Poseidon kimliği ve özellikleri, efsaneleri anlatılarak, santtaki tasvirleri gösterilecek.
7- Olymposlu büyüklerden; Hades, Demeter ve Dionysos kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak sanattaki tasvirleri gösterilecek
8- Ara Sınav (Vize)
9- Zeus’un çevresindeki tanrılardan; Themis, Kharitler, Musalar, Nike, İris, Hebe, Eileithyia ve Ganimedes, Gök ve Atmosfer tanrılarından; Helios, Phaethon, Selene, Eos, Astraios, Heosphoros, Phosphoros, Boreas, Zephyros, Notos, Aiolos, Harpyalar görsellerle tanıtalacak, bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
10- Su tanrılarından; Okeanos, Akheloos, Alpheios, Nympha, Styks, nereus, Nereus Kızları, Thetis,Triton, Sirenler Skylla ve Kharybdis görsellerle tanıtılacak, bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
11- Orman ve Kır tanrılarından; Oreaslar, Auloniadlar, Dryadlar, hamadryaslar, Ekho, Satyrler, Silenos, Pan, Kentaurlar, Toprak ve Cehennem tanrılarından; gaia, Rheia, Kybele, Kharon ve Kerberos, Einysler, Hypnos , Thanatos, Oneiros, İnsan Hayatı ve Kaderi ile ilgili Tanrılardan ise Asklepios, Moira, Nemesis, Tykhe görsellerle tanıtalarak bunlara ait efsaneler anlatılacak
12- Kahramanlar ve Bölgesel Efsaneler konusu içinde; Aiolos Soyu’ndan; Meleagros, Atalante, Sisyphos, Bellerophontes, Khimaira, Admetos, İason görsellerle tanıtılarak bunlara ait efsaneler anlatılacak.
13- İnakhos soyundan Perseus, Herakles, Kadmos, Oidipus, Atina Krallarından; Theseus görsellerle tanıtılarak, bunlara ait efsaneler anlatılacak
14- Trakya’lı kahramanlardan Orpheus, Atlas soyundan; Helena,Aiakos ve Pelops soyları, Troya Savaşı, Laokoon ve Odysseus görsellerle tanıtılarak , bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
15- Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mitoloji antik yazarları ve mitoloji dersi ile ilgili kaynakçayı bilir.
2- Evrenin ve Tanrıların yaratılışı, İnsanın yaratılışını bilir.
3- Zeus, Hera ve Athena kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
4- Apollon,Artemis ve Ares kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
5- Hermes, Hephahistos, Hestia kimliği, özellikleri, efsanelerini bilir ve sanattaki tasvirlerini tanır.
6- Aphrodite, Poseidon kimliği ve özelliklerini ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
7- Hades, Demeter ve Dionysos kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir ve sanattaki tasvirlerini tanır.
8- Zeus’un çevresindeki tanrıları bilir.
9- Su, orman ve kır tanrılarını isimleri ve özellikleri ile tanır.
10- Ailos Soyu, İnakhos Soyu ve Atlas Soyundan gelen tanrıları ve efsanelerini bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, De Ki Basım Yayım Evi,Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar