Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK MİTOLOJİ |
Birinci düzey |
SNT105 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA GÜNERİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA GÜNERİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözel, görsel, soru-cevap.
|
Dersin amacı
|
Özellikle Avrupa sanatına konu olan Yunan Mitolojisine ait tanrı, tanrıca, kahraman ve diğer varlıkları efsanelerle tanıtarak, öğrencinin eserdeki konuyu çözümlemesini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Yunan Mitolojisine ait tanrı, tanrıca, kahraman ve diğer varlıkları efsanelerle tanıtmak.
|
1- |
Mitolojinin tanımı, oluşumu, tek tanrılı din ile çok tanrılı dinin arasındaki ortak ve farklı özellikler, Mitoloji antik yazarları.ve mitoloji dersi ile ilgili kaynakça belirtilip kitaplar tanıtılacak.
|
2- |
Evrenin ve Tanrıların yaratılışı
|
3- |
Olymposlu büyüklerden Zeus, Hera ve Athena kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak, sanattaki tasvirleri gösterielcek
|
4- |
Olymposlu büyüklerden; Apollon,Artemis ve Ares kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak, sanattaki tasvirleri gösterilecek.
|
5- |
Olymposlu büyüklerden; Hermes, Hephahistos, Hestia kimliği, özellikleri, efsaneleri anlatılarak ve sanattaki tasvirleri gösterilecek.
|
6- |
Olymposlu büyüklerden; Aphrodite, Poseidon kimliği ve özellikleri, efsaneleri anlatılarak, santtaki tasvirleri gösterilecek.
|
7- |
Olymposlu büyüklerden; Hades, Demeter ve Dionysos kimliği, özellikleri ve efsaneleri anlatılarak sanattaki tasvirleri gösterilecek
|
8- |
Ara Sınav (Vize)
|
9- |
Zeus’un çevresindeki tanrılardan; Themis, Kharitler, Musalar, Nike, İris, Hebe, Eileithyia ve Ganimedes, Gök ve Atmosfer tanrılarından; Helios, Phaethon, Selene, Eos, Astraios, Heosphoros, Phosphoros, Boreas, Zephyros, Notos, Aiolos, Harpyalar görsellerle tanıtalacak, bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
|
10- |
Su tanrılarından; Okeanos, Akheloos, Alpheios, Nympha, Styks, nereus, Nereus Kızları, Thetis,Triton, Sirenler Skylla ve Kharybdis görsellerle tanıtılacak, bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
|
11- |
Orman ve Kır tanrılarından; Oreaslar, Auloniadlar, Dryadlar, hamadryaslar, Ekho, Satyrler, Silenos, Pan, Kentaurlar, Toprak ve Cehennem tanrılarından; gaia, Rheia, Kybele, Kharon ve Kerberos, Einysler, Hypnos , Thanatos, Oneiros, İnsan Hayatı ve Kaderi ile ilgili Tanrılardan ise Asklepios, Moira, Nemesis, Tykhe görsellerle tanıtalarak bunlara ait efsaneler anlatılacak
|
12- |
Kahramanlar ve Bölgesel Efsaneler konusu içinde; Aiolos Soyu’ndan; Meleagros, Atalante, Sisyphos, Bellerophontes, Khimaira, Admetos, İason görsellerle tanıtılarak bunlara ait efsaneler anlatılacak.
|
13- |
İnakhos soyundan Perseus, Herakles, Kadmos, Oidipus, Atina Krallarından; Theseus görsellerle tanıtılarak, bunlara ait efsaneler anlatılacak
|
14- |
Trakya’lı kahramanlardan Orpheus, Atlas soyundan; Helena,Aiakos ve Pelops soyları, Troya Savaşı, Laokoon ve Odysseus görsellerle tanıtılarak , bunlara ait efsaneler anlatılacaktır.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mitoloji antik yazarları ve mitoloji dersi ile ilgili kaynakçayı bilir.
|
2- |
Evrenin ve Tanrıların yaratılışı, İnsanın yaratılışını bilir.
|
3- |
Zeus, Hera ve Athena kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
|
4- |
Apollon,Artemis ve Ares kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
|
5- |
Hermes, Hephahistos, Hestia kimliği, özellikleri, efsanelerini bilir ve sanattaki tasvirlerini tanır.
|
6- |
Aphrodite, Poseidon kimliği ve özelliklerini ve efsanelerini bilir, sanattaki tasvirlerini tanır.
|
7- |
Hades, Demeter ve Dionysos kimliği, özellikleri ve efsanelerini bilir ve sanattaki tasvirlerini tanır.
|
8- |
Zeus’un çevresindeki tanrıları bilir.
|
9- |
Su, orman ve kır tanrılarını isimleri ve özellikleri ile tanır.
|
10- |
Ailos Soyu, İnakhos Soyu ve Atlas Soyundan gelen tanrıları ve efsanelerini bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, De Ki Basım Yayım Evi,Ankara, 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|