Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ II |
Birinci düzey |
FİZ116 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA KALAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
------
|
Dersin veriliş şekli
|
Video ve animasyonlar eşliğinde çoğunlukla yüzyüze eğitim şeklinde ve gerektiğinde uzaktan eğitim şekline dönüştürülebilecek yöntemler uygulanacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) alanında kapsamlı bir anlayış geliştirmelerini sağlamak ve onları iş hayatında karşılaşabilecekleri tehlikeler ve riskler konusunda bilinçlendirerek, güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı oluşturmalarına katkıda bulunmaktır. Bu doğrultuda öğrenciler, İSG''nin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini, ulusal ve uluslararası mevzuatını, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını, risk değerlendirme yöntemlerini, acil durum ve yangınla mücadele prosedürlerini, ergonomik prensipleri ve kişisel koruyucu donanımların kullanımını öğrenerek, hem kendilerinin hem de çalışma arkadaşlarının sağlık ve güvenliğini koruma becerisi kazanacaklardır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, iş sağlığı ve güvenliği (İSG) alanında temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, İSG''''nin kavramsal ve kuramsal temellerini, tarihsel gelişimini, ulusal ve uluslararası mevzuatını, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını, risk değerlendirme yöntemlerini, acil durum ve yangınla mücadele prosedürlerini, ergonomik prensipleri ve kişisel koruyucu donanımların kullanımını öğreneceklerdir.
|
1- |
İSG Kavram ve Kuramlarının Tarihsel Gelişimi: İSG''nin tanımı, tarihçesi, uluslararası kuruluşlar (ILO, WHO), temel kavramlar (tehlike, risk, kaza, meslek hastalığı) ve etik ilkeler.
|
2- |
İSG Mevzuat: Türkiye''deki temel İSG mevzuatı (İş Kanunu, İSG Kanunu, yönetmelikler), mevzuatın amaçları, kapsamı ve işveren/çalışan sorumlulukları.
|
3- |
İş Kazaları - Kaza Teorileri: Kaza nedenleri (insan faktörü, teknik faktörler, çevresel faktörler), kaza modelleri (domino teorisi, insan hatası modeli), kaza analiz yöntemleri (kök neden analizi, 5 neden analizi).
|
4- |
İş Kazaları - Hukuki Sonuçlar: İş kazalarının işveren ve çalışan açısından hukuki sonuçları (cezai sorumluluk, tazminat, SGK işlemleri), iş kazası soruşturması ve raporlama.
|
5- |
İş Kazaları - Kazalardan Korunma: Kazaları önleme yöntemleri (risk değerlendirmesi, tehlike kaynaklarının ortadan kaldırılması, mühendislik önlemleri, idari önlemler, kişisel koruyucu donanımlar), güvenli çalışma alışkanlıkları.
|
6- |
Elektrik ile Yapılan Çalışmalarda İSG: Elektrik tehlikeleri, elektrik kazalarının nedenleri, elektrik güvenliği önlemleri, topraklama, yalıtım, kaçak akım rölesi, elektrik işlerinde güvenli çalışma yöntemleri.
|
7- |
Kaldırma Araçlarında İSG: Kaldırma araçları (vinçler, forkliftler, transpaletler), kaldırma ekipmanlarının kontrolü, güvenli yükleme ve boşaltma, operatör eğitimi, kaldırma araçlarıyla ilgili mevzuat.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Acil Durum: Acil durum planları, acil durum ekipleri, tahliye, ilk yardım, yangınla mücadele, kimyasal sızıntı gibi acil durumlarda yapılması gerekenler.
|
10- |
Yangın: Yangın nedenleri, yangın sınıfları, yangın söndürme yöntemleri, yangın söndürme cihazları, yangın alarm sistemleri, yangın eğitimi.
|
11- |
Meslek Hastalıkları: Meslek hastalıklarının tanımı, nedenleri, belirtileri, sık görülen meslek hastalıkları (solunum sistemi hastalıkları, cilt hastalıkları, kas-iskelet sistemi hastalıkları), meslek hastalıklarından korunma yöntemleri.
|
12- |
Ergonomi: Ergonominin tanımı, amaçları, işyeri tasarımında ergonomik ilkeler, ekranlı araçlarla çalışma, elle taşıma işleri, ergonomik risk değerlendirmesi.
|
13- |
Ofislerde İSG: Ofis ortamında karşılaşılan tehlikeler (fiziksel, kimyasal, biyolojik, ergonomik, psikososyal), ofis güvenliği önlemleri, ofis çalışanlarının sağlığı için öneriler.
|
14- |
Kişisel Koruyucu Donanımlar (KKD): KKD''nin tanımı, çeşitleri, seçimi, kullanımı, bakımı, KKD ile ilgili mevzuat.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş Sağlığı Ve Güvenliği kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar
|
2- |
İSG Mevzuatını ve işveren/çalışan sorumluluklarını bilir
|
3- |
İş Kazalarını ve nedenlerini analiz eder
|
4- |
İş Kazalarından korunma yöntemlerini uygular
|
5- |
Acil Durum ve Yangınla Mücadele prosedürlerini bilir
|
6- |
Meslek Hastalıklarını ve Ergonomik Riskleri değerlendirir
|
7- |
Kişisel Koruyucu Donanımları (KKD) seçer ve kullanır
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İş Sağlığı ve Güvenliği Ders Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
OSHA Field Safety and Health Manual,https://www.osha.gov/OshDoc/Directive_pdf/ADM_04-00-001.pdf
|
|