Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM TARİHİ |
Birinci düzey |
UGAZ 121 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DENİZ ELİF YAVALAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HAMZA ÇAKIR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
İletişim tarihinin dünyada ve Türkiye''deki gelişimini teknik,sosyal ve siyasal özellikleriyle inceleyerek,iletişimin toplumsal yapılar açısından önemini tarihsel perspektifte ortaya koymak.
|
Dersin tanımı
|
Ders, insanlık tarihinin başlangıcından itibaren gelişim kaydeden iletişim unsurunun toplumsal,siyasal ve ekonomik açıdan etkinliğinin tarihsel süreçte değerlendirilmesini içermektedir.
|
1- |
İletişim-Kavramlar ve Tanımlar: İletişim olgusunu tanımlamak, toplumsal yaşamın kurucu bir unsuru olarak iletişim, toplumsal örgütlenme ve iletişim sistemleri.
|
2- |
Tarih Nedir? Tarih, Tarihçi ve Tarih Yazımı Kavramları, Tarihte Nedensellik, Tarih Yazımı ve Eleştiriler, Tarihin Önemi, Bir İnşa Aracı Olarak Tarih.
|
3- |
Tarih Yazımı ve Eleştiriler, Tarihin Önemi, Bir İnşa Aracı Olarak Tarih.
|
4- |
Tarih ve İletişim, İletişim Tarihi ve Araştırmaları I
|
5- |
Tarih ve İletişim, İletişim Tarihi ve Araştırmaları II
|
6- |
Sözlü Kültür ve Belleğin Gücü I
|
7- |
Sözlü Kültür ve Belleğin Gücü II
|
8- |
Elyazmalı, Chirografik Kültür, İnsan ve Toplum I
|
9- |
Elyazmalı, Chirografik Kültür, İnsan ve Toplum II
|
10- |
Tipografik Kültür I
|
11- |
Tipografik Kültür II
|
12- |
Görsel Kültür I: Görsel İşitsel Ortamlar Çağında İnsanlık
|
13- |
Görsel Kültür II: İnternet Çağında İnsanlık
|
14- |
Görsel Kültür III: Modern Dünyada Görselin Ayrıcalıklı Konumu
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tarihsel süreçte iletişimin toplumsal ve siyasal açıdan taşıdığı önemi kavrar
|
2- |
İletişimin,tek düze bir biçimde mesaj akışını değil,daha kapsayıcı bir süreci ifade ettiğini tanımlar
|
3- |
Toplumsal gelişmede iletişimi vazgeçilmez niteliğini ve önemini kavrar
|
4- |
Başlangıçtan bugüne tarihi süreçte iletişim araçlarının gelişimini sıralar
|
5- |
İletişim araçlarının,toplumsal ve siyasal düzen içerisindeki etkilerini çeşitli toplumlar özelinde ortaya koyma becerisini kazanır
|
6- |
İletişim tarihini teknik gelişim dışında kültürel ve siyasi etkiler bağlamında tanımlar
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
5
|
10
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
4
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
76
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Massimo Baldini (2000) İletişim Tarihi, İstanbul: Avcıol Basım Yayın*****Marshall T. Poe (2015) İletişim Tarihi, İstanbul: Islık Yayınları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Walter J. Ong. (2010) Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi, İstanbul: Metis Yayınları***** Jean Noel Jeanneney. (2006). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, Atuk, E. (çev.), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.***** Crowley, David ve Heyer, Paul. (2011). İletişim Tarihi - Teknoloji, Kültür, Toplum, Siyasal Kitabevi, Ankara. ***** Briggs, Asa ve Peter Burke (2011), Medyanın Toplumsal Tarihi: Gutenberg’den İnternet’e, (İstanbul: Kırmızı Yayınları).***** Innis, A. H. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. N. Törenli (Çev), Ankara: Ütopya Yayınevi.***** Barbier, E., Lavenir, C.B. (2001). Medya Tarihi. Çev. Kerim Eksen. İstanbul: Okyanus Yayınları.
|
|