Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIĞI KORUMA VE GELİŞTİRME |
Üçüncü düzey |
HSH 604 |
Seçmeli |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
AKTİF YÖNTEM
|
Dersin amacı
|
Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi için model kullanımı, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında model kullanarak standart sürdürülebilir bilgi ve beceri kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması amacıyla verilmektedir.
|
1- |
Giriş, tanışma ve programın açıklanması
Sağlığın tanımı, sağlığı koruma ve geliştirme, kavramlarının analizi, sağlığı koruma ve geliştirme ilkeleri Sağlığın gelişilmesini etkileyen faktörler
|
2- |
Algı, Niyet, İnanç ve Davranış süreçleri, oluşumunu etkileyen faktörler
|
3- |
SÖK-Sosyal Öğrenme Kuramı, Sosyal Bilişsel Teori ) bu konu ile ilgili Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
4- |
Davranışçı Değişim Modeli ve SİM –Sağlık inanç modeli ) bu konu ile ilgili Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
5- |
SGM -Pender’in Sağlığı Geliştirme Modeli, Tannahill’in Sağlığı Geliştirme Modeli) Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
6- |
Ara sınav
|
7- |
Ekoloji Modeli, Sosyal Ekoloji Modeli, Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
8- |
-Kültürlerarası Hemşirelik Modeli Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
9- |
Planlı Davranış Teorisi ve Kendi Kaderini Belirleme Teorisi Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
10- |
TTM- Transteoretik Modeli, Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
11- |
HAPA- Sağlık Eylem Süreci Yaklaşımı Modeli Dünyada ve Türkiye’ deki çalışmalar, projeler
|
12- |
Modeller ile ilgili vaka tartışması
|
13- |
Modeller ile ilgili vaka tartışması
|
14- |
Modeller ile ilgili vaka tartışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birey aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleyebilme,
|
2- |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini açıklayabilme,
|
3- |
Sağlığı koruma ve geliştirmede kullanılan modellerini açıklayabilme,
|
4- |
Sağlığı koruma ve geliştirmede kullanılan modellerini bir vaka da uygulayabilme,
|
5- |
Sağlığı koruma ve geliştirmede Duval''''lin yaşam döngüsüne göre riskleri belirleyebilme ve çözüm önerilerini modellerle çözebilmeme,
|
6- |
Risk altındaki birey, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme,
|
7- |
Yapılan araştırmaları kritik edebilme,
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
4- |
Halk sağlığı hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
5- |
Halk sağlığı hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Halk sağlığı hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme.
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
3
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
2
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Piyal B.: Halk Sağlığına Giri?. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halk Sağlığı Dersi Kitabı, 2011.
Piyal B. Sağlığın Geli?tirilmesi ve Bu Alandaki Ba?arılı Uygulamalar. 11. Ulusal Halk Sağlığı
Kongresi, Pamukkale, 2007.
Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın Geli?tirilmesi (Health Promotıon): Dünyadave Türkiye'de Mevcut Durum İstanbulÜniversitesiTıp Fakültesi Dergisi 2009, Cilt 72, Sayı 1,
Sayfa(lar) 029-035 www.saglik.gov.tr/.../sagligin-tesviki-ve-gelistirilmesi-daire-baskanligi.html
Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N ve ark. (1994) Sağlığı sürdürme, sağlığı geliştirme ve hemşirelik”, Hemşirelik Bülteni, 8: 32.
Spradley WB (2001) Health Promotion and Wellness, Community Health Nursing Concept and Practice, Lippincott.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Her konu için ilgili kaynaklar değişeceği için temelde;
• Son istatistikler (Türkiye ve dünya)
• Yapılan ve yapılacak projeler
• Yapılan hukuki düzenlemeler
Konuyla ilgili değişen sağlık sistemi ile ilgili yapılanmalara bakılmalıdır
|
|