Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > TÜRK EDEBİYATINDA POETİKALAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK EDEBİYATINDA POETİKALAR Üçüncü düzey TDE 660 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yazılı, sözlü anlatım.
Dersin amacı Sanat görüşleri ve zevklerindeki tarihsel gelişimi öğrenme amacı güder.
Dersin tanımı Eski Yunan çağından günümüze poetika kavramının gelişimi, poetik görüşlerin eski edebiyatımıza ve günümüzde kazandığı çehre, sanatçı-poetika sahibi ilişkisi, Modern Türk edebiyatındaki belli başlı poetikalar.

Dersin içeriği
1- Yararlanılacak kaynaklar ve literatür bilgisi.
2- Sokrates, Eflatun, Aristo gibi Eski Yunan düşünürlerinin sanat görüşleri.
3- Aristo''nun poetikası ve tarihsel değeri.
4- Latin çağında poetik görüşler.
5- Eski Türk edebiyatında poetik görüşler.
6- Tanzimat senelerinde değişmeye başlayan sanat görüşleri.
7- Ara sınav
8- Servet-i Fünûn ve Milli Edebiyat dönemi poetik görüşler.
9- Ahmet Haşim, Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar''ın poetik görüşleri.
10- Hecenin Beş Şairi, Yedi Meşale hareketlerinin sanat görüşleri.
11- Garip ve İkinci Yeni hareketlerinin poetik görüşleri.
12- Attila İlhan poetikası.
13- Necip Fazıl ve İsmet Özel''in poetikaları.
14- Yarıyıl sonu sınavı.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Poetika kavramının tarihsel süreçte geçirdiği değişmeler ve kazandığı anlamlar öğrenilir.
2- Eski Yunan ve Latin çağındaki poetik çalışmalar öğrenilir.
3- Eski Türk edebiyatındaki poetik görüşler öğrenilir.
4- Tanzimat ve Servet-i Fünûn devri poetik görüşlerindeki değişimler kavranır.
5- Cumhuriyet Devri poetikaları kavranır.
6- Poetika-bilim-sanat-zevk ilişkisi kavranır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Aristo, Poetika
Yardımcı Kaynaklar 1. Selçuk Çıkla, Eski Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar 2. Aytaç Güler, Yeni Türk Edebiyatında Kaynak Olarak Poetika 3. Orhan Okay, Cumhuriyet Devri Şiir Poetikaları 4. Namık Kemal, Celaleddin Harzemşah (Mukaddime) 5. Namık Kemal, Lisan-ı Osmani''nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazatı Şamildir 6. Orhan Okay, Servet-i Fünûn Şiiri 7. Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal 8. Mehmet Kaplan, Tanpınar''ın Şiir Dünyası 9. Hakan Sazyek, Cumhuriyet Devri Türk Şiirinde Garip Hareketi 10. Yakup Çelik, Şubat Yolcusu Attila İlhan 11. Alaaddin Karaca, İkinci Yeni Poetikası 12. Necip Fazıl Kısakürek, Çile/Poetika 13. İsmet Özel, Şiir Okuma Kılavuzu

Ders ile ilgili dosyalar