Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ENSTRÜMENTAL ANALİZ METODLARI |
Birinci düzey |
KİM331 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Mustafa SOYLAK PROF.DR. ŞERİFE TOKALIOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ.GÖR. Furkan Uzcan, ARŞ.GÖR. Özgür Özalp
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze doğrudan anlatım
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrenciye temel enstrümantal analiz metotlarının teorik ve pratik yönlerini öğretmek olup, nitel ve nicel analizde hangi yöntem ya da cihazı seçeceğine doğru karar vermesini sağlamaktır. Başlıca spektrometrik yöntemlerin verilmesi hedeflenmiştir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders başlıca kimyada optik fiziksel metotları kapsamaktadır. Temel konular Spektrometrik Yöntemlere Giriş, Elektromanyetik Işın Özellikleri, Optik Cihazların Bileşenleri (Işın Kaynakları, Laserler, Dalgaboyu Seçicileri, Numune Kapları, Işın Transduserleri, Sinyal işlemciler, Göstergeler/ Fiber Optik hakkında bilgi), Optik Atomik Spektrometriye Giriş, Atomik Absorpsiyon, Atomik Floresans, Atomik Emisyon, Moleküler Spektroskopiye Giriş, UV-VIS Moleküler Absorpsiyon Spektroskopisi ve Uygulamaları, Moleküler Lüminesans Spektrometrisi, Floresans ve Fosforesans, IR(Infrared, Titreşim) Spektrometrisi ve uygulamaları, IR-Spektrum çözümü, Raman Spektrometrisi, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spektrometrisi, Moleküler Kütle Spektrometrisi (MS), IR-NMR-MS-UV spektrum çözümleri, pratik uygulamalar şeklindedir.
|
1- |
Spektrometrik Yöntemlere Giriş,
|
2- |
Elektromanyetik Işın Özellikleri,
|
3- |
Optik Cihazların Bileşenleri
|
4- |
Optik Atomik Spektrometriye Giriş,
|
5- |
Atomik Absorpsiyon, Atomik Floresans, Atomik Emisyon,
|
6- |
Moleküler Spektroskopiye Giriş,
|
7- |
UV-VIS Moleküler Absorpsiyon Spektroskopisi ve Uygulamaları,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Moleküler Lüminesans Spektrometrisi, Floresans ve Fosforesans,
|
10- |
IR(Infrared, Titreşim) Spektrometrisi ve uygulamaları, IR-Spektrum çözümü
|
11- |
Raman Spektrometrisi,
|
12- |
Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spektrometrisi,
|
13- |
Moleküler Kütle Spektrometrisi (MS),
|
14- |
IR-NMR-MS-UV spektrum çözümleri, pratik uygulamalar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Işın-Madde etkileşimini anlayabilme becerisi, Elektromanyetik spektrumun farklı bölgelerinin yaşamımızdaki yerini kavrayabilme yetkinliği
|
2- |
Spektroskopi kavramının hangi alanları kapsadığını anlama yetkinliği
|
3- |
Optik cihazların kimyadaki rolünün neler olduğunu kavrama becerisi
|
4- |
Enstrümantal analizde optik spektroskopi kavramının önemini anlama yetkinliği
|
5- |
Atomik ve Moleküler spektroskopi ve uygulamalarını değerlendirebilme yetkinliği
|
6- |
Moleküler spektrumları değerlendirebilme ve çözebilme becerisi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
6
|
3
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
158
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Skoog, D.A., Holler, F.J. and Nieman,T.A., Principles of Instrumental
Analysis, 5th Ed., Harcourt Brace College Publishing,1998, Türkçe
çeviri, ENSTRÜMANTAL ANALİZ İlkeleri, Bilim Yayıncılık,1.baskı
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Yıldız,A.,Genç,Ö., Enstrümantal Analiz, Hacettepe Üniversitesi
Yayınları, A-64.
-Skoog, D.A., West, D.M., and Holler, F.J., Fundamentals of Analytical
Chemistry, 7th Ed., Harcourt Brace College Publishing,1996, Türkçe
çeviri, ANALİTİK KİMYA Temelleri II, Bilim Yayıncılık,1.baskı,
1999
|
|