Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (y.l.) > ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME İkinci düzey ENM 526 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HÜLYA TORUN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu derste çok kriterli karar verme konuları gözden geçirilecek ve karar verici ile etileşimli olarak kesikli veya sürekli alternatifler arasından seçim yapma yaklaşımları incelenecektir.
Dersin tanımı Çok Kriterli ve tek kriterli problemler arasındaki farklılıkları incelemek, çok kriterli problemlerde Pareto çözümlerin önemini kavramak ve bu çözümlere ulaşmak için kullanılan teknikleri öğrenmek .

Dersin içeriği
1- Karar Analizi Giriş, Temel Kavramlar
2- Belirsizlik ve Risk Altında Karar Verme
3- Fayda Teorisi
4- Karar Ağacı
5- Bayes Karar Ağacı
6- Çok Kriterli Karar Verme Giriş, Karar Matrisi, Normalizasyon Yöntemleri, Ağırlık Belirleme
7- ÇKKV Basit Yöntemler
8- ÇKKV Değer Temelli Yöntemler (SAW, WP, TOPSIS)
9- Vize Haftası
10- Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci
11- MOORA Yöntemi, VİKOR Yöntemi
12- ELECTRE Yöntemi, COPRAS Yöntemi
13- ARAS Yöntemi, EDAS Yöntemi
14- Gri İlişkisel Analiz Yöntemi
15- Proje Sunumları
16- Proje Sunumları
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Karar Problemlerini tanımlayabilme ve gerçek hayat karar problemlerini modelleyebilme
2- Çok Kriterli Karar Problemlerinin çözüm aşamalarını kavrayabilme
3- Uygun çözüm yöntemlerini uygulayabilme
4- Çok Kriterli Karar Problemlerinin kurulumu, modellenemsi ve çözüm aşamalarını kapsayan proje hazırlayabilme
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2- İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3- Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4- Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5- Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6- Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7- Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8- Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9- Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 30 30
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 45 45
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notları Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, MS Excel Çözümlü Uygulamalar, Ed. Prof. Dr. Mehmet KABAK, Doç. Dr. Yetkin Çınar. 1. basım, 2020. NOBEL Çok Kriterli Karar Verme, Bilgisayar Uygulamalı Çözümler, Ejder Ayçin, 3. basım, 2023. NOBEL
Yardımcı Kaynaklar Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ve ÇKKV Yazılımı ile Problem Çözümü, Gülay Demir, Ahmet Turan Özyalçın, Hüdaverdi Bircan. 1. basım, 2021. NOBEL

Ders ile ilgili dosyalar