Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME |
Üçüncü düzey |
ENM 526 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HÜLYA TORUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu derste çok kriterli karar verme konuları gözden geçirilecek ve karar verici ile etileşimli olarak kesikli veya sürekli alternatifler arasından seçim yapma yaklaşımları incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Çok Kriterli ve tek kriterli problemler arasındaki farklılıkları incelemek, çok kriterli problemlerde Pareto çözümlerin önemini kavramak ve bu çözümlere ulaşmak için kullanılan teknikleri öğrenmek .
|
1- |
Karar Analizi Giriş, Temel Kavramlar
|
2- |
Belirsizlik ve Risk Altında Karar Verme
|
3- |
Fayda Teorisi
|
4- |
Karar Ağacı
|
5- |
Bayes Karar Ağacı
|
6- |
Çok Kriterli Karar Verme Giriş, Karar Matrisi, Normalizasyon Yöntemleri, Ağırlık Belirleme
|
7- |
ÇKKV Basit Yöntemler
|
8- |
ÇKKV Değer Temelli Yöntemler (SAW, WP, TOPSIS)
|
9- |
Vize Haftası
|
10- |
Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci
|
11- |
MOORA Yöntemi, VİKOR Yöntemi
|
12- |
ELECTRE Yöntemi, COPRAS Yöntemi
|
13- |
ARAS Yöntemi, EDAS Yöntemi
|
14- |
Gri İlişkisel Analiz Yöntemi
|
15- |
Proje Sunumları
|
16- |
Proje Sunumları
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Karar Problemlerini tanımlayabilme ve gerçek hayat karar problemlerini modelleyebilme
|
2- |
Çok Kriterli Karar Problemlerinin çözüm aşamalarını kavrayabilme
|
3- |
Uygun çözüm yöntemlerini uygulayabilme
|
4- |
Çok Kriterli Karar Problemlerinin kurulumu, modellenemsi ve çözüm aşamalarını kapsayan proje hazırlayabilme
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
2- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
|
|
6- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
8- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
9- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
45
|
45
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notları
Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, MS Excel Çözümlü Uygulamalar, Ed. Prof. Dr. Mehmet KABAK, Doç. Dr. Yetkin Çınar. 1. basım, 2020. NOBEL
Çok Kriterli Karar Verme, Bilgisayar Uygulamalı Çözümler, Ejder Ayçin, 3. basım, 2023. NOBEL
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ve ÇKKV Yazılımı ile Problem Çözümü, Gülay Demir, Ahmet Turan Özyalçın, Hüdaverdi Bircan. 1. basım, 2021. NOBEL
|
|