Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Gövde ve Motor Bakimi > TERMODİNAMİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TERMODİNAMİK Birinci düzey UGMB 104 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu ders için herhangi bir ön koşul dersi yoktur.
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ YUSUF TEKİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İLKER YILMAZ - ÖĞR. GÖR.CEVAHİR TARHAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Ders haftada dört saattir. Öğrenciler toplam dersin % 70 devam etmek zorundadırlar. Ders sınıfta yüz yüze eğitim olarak işlenir. Konular ile ilgili problemler çözülür.
Dersin amacı Bu dersin amacı, termodinamiğin prensiplerini, termodinamiğin sıfırıncı, birinci ve ikinci kanununu, faz değişimlerini ve özelliklerini öğretmektir. Pistonlu motorlarda ve gaz türbinli motorlarda kullanılan çevrimleri öğretmektir.
Dersin tanımı Termodinamiğin temel kavramları, Termodinamiğin sıfırıncı, birinci ve ikinci kanunları, motor çevrimleri ve bunların uygulamaları.

Dersin içeriği
1- Isı ve sıcaklık kavramları, birimler boyutlar. Basınç, Manometre ve Barometre.
2- Sıcaklık: termometreler ve sıcaklık ölçekleri: Celsius, Fahrenheit and Kelvin.
3- Saf maddenin fazları. Doymuş Su-buhar , kızgın buhar, sıkıştırılmış sıvı. Özgül hacim, entalpi, iç enerji kavramları.
4- Saf maddenin fazlarına göre Termodinamik tablolarının kullanımı.
5- İdeal gaz denklemi.
6- Termodinamiğin 1. Yasası, kontrol kütleleri
7- Isı geçişi yolları. İletim, taşınım, ışınım. İş ve enerji dönüşümleri
8- Ara sınav
9- Termodinamiğin 1. Yasası, Enerjinin korunumu denklemi ve problemleri. Özgül ısılar.kontrol hacimleri. Lüleler, kompresörler, türbinler, yayıcılar, kısılma vanaları.
10- Termodinamiğin 2. Yasası, ısıl enerji depoları, soğutma çevrimi, ısı pompaları, tersinirlik ve tersinmezlik kavramları.
11- Termodinamiğin 2. Yasası, Entropinin artışı ilkesi.
12- Termodinamiğin 2. Yasasının türbin, kompresör vb. makinelere uygulanması.
13- Otto ve Dizel çevrimleri.
14- İdeal tepkili motor ve Brayton çevrimi.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Termodinamiğin temel kavramlarını öğretmek
2- Termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü kanunu öğretmek
3- Termodinamik kanunlara göre çalışan makinelerle ilgili sayısal soruları çözer.
4- Karşısına çıkan yeni problemlere yeni çözüm yolları geliştirir.
5- Ezberleyemeyeceği ısıl bilgileri ders dökümanlarını kullanarak bulur.
6- Geçmiş derslerde ve eğitim yıllarında aldığı bilgileri hatırlar.
7- Termodinamik prensiplerle çalışan sistemlere örnekler verir.
8- Bu sistemleri karşıştırarak çözümler.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
2- Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
3- Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
4- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
5- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
6- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
7- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
8- Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
9- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
10- Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
11- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
12- İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
13- Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
14- Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
15- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
16- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
17- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
18- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Y.A.Çengel and M.A. Boles, Thermodynamics: An Engineering Approach, Mc-Graw Hill, Int. Edition
Yardımcı Kaynaklar Y.A. Çengel, Bir Mühendis Yaklaşımıyla Termodinamik, Güven Bilimsel Yayınevi, Beşinci Baskı, 2008.

Ders ile ilgili dosyalar