Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ŞİİR TAHLİLLERİ |
Birinci düzey |
TDE243 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretim Üyesi Hilal Akça
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori-Uygulama.
|
Dersin amacı
|
Şiir tahlili yöntem ve uygulama becerisi geliştirmek, modern Türk şiir tarihinin belli başlı yönelişleri, şahsiyetleri ile poetikaları hakkında bilgi kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Şiir tahlilinde yöntemler ve uygulamaları.
Modern Türk şiir bilgisi.
Çağdaş poetikalar.
|
1- |
Şiir sanatı. Terminoloji ve tarifler. Eski çağlardan beri poetik görüşler.
|
2- |
Şiir tahlilinde kullanılan yöntemler: Göstergebilim
|
3- |
Şiir tahlilinde yöntemlere devam.
|
4- |
Modern Türk şiirinde en köklü değişim: Orhan Veli ve Garip poetikası.
|
5- |
Uygulama çalışması: Orhan Veli, "Hürriyete Doğru" şiirinin tahlili.
|
6- |
Necip Fazıl: Şiiri ve poetikası.
|
7- |
Uygulama çalışması: Necip Fazıl, "Kaldırımlar" şiirinin tahlili.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Attila İlhan: Şiiri, şiir görüşleri ve Mavi Hareketi.
|
10- |
Uygulama çalışması: Attila İlhan, "An Gelir" şiirinin tahlili.
|
11- |
İkinci Yeni hareketi ve Cemal Süreya şiiri.
|
12- |
Uygulama çalışması: Cemal Süreya, "Aşk, Gül" şiirinin tahlili.
|
13- |
Sezai Karakoç, "Evin Ölümü, Masal, Av Edebiyatı, Yılan" şiirinin tahlili
|
14- |
İlhami Çiçek, "Otel Odası" şiirinin tahlili.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Şiir tahlili yöntem ve uygulama becerisi geliştirmek.
|
2- |
Modern Türk şiir tarihinin belli başlı yönelişleri.
|
3- |
Şahsiyetleri ile poetikaları (Ahmet H. Tanpınar) hakkında bilgi kazandırma.
|
4- |
Şahsiyetleri ile poetikaları (Orhan Veli) hakkında bilgi kazandırma.
|
5- |
Şahsiyetleri ile poetikaları (Necip Fazıl) hakkında bilgi kazandırma
|
6- |
Şahsiyetleri ile poetikaları (Atilla İlhan) hakkında bilgi kazandırma
|
7- |
Şahsiyetleri ile poetikaları( Cemal Süreyya) hakkında bilgi kazandırma.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
12
|
2
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Selçuk Çıkla Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar (1860-1960), Akçağ Yay., Ankara 2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mehmet Kaplan Şiir Tahlilleri I-II, Dergah Yayınları, İst. 1983.
Hasan Bülent Kahraman Türk Şiiri, Modernizm Agora Kitaplığı, İst. 2004.
M. Kayahan Özgül Kandille İskandil, Hece Yayınları, İst. 2003.
Şerif Aktaş Şiir Tahlili (Teori-Uygulama), Akçağ Yay., Ankara 2009.
İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş- Şiir, Kardelen, Isparta 1999.
Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Engin Yay., Ankara, 1995.
Erdoğan Aklan, Şiir Sanatı, Yön Yayıncılık, İstanbul 1995.
Orhan Okay, Cumhuriyet Devri Şiir Poetikaları, Atatürk Ün. Y.1988.
Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, Ankara 1970.
Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı I-II-III-IV, 1986,1987, 1989, 1992.
|
|