Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSTATİSTİK VE OLASILIK-I |
Birinci düzey |
ENM 209 |
Zorunlu |
3 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bulunmuyor
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BANU SOYLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. SELDA KAPAN ULUSOY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Senkron/Sınıfta yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilerin deterministik ve olasılıksal sistemler arasındaki farkı kavramaları, olasılıksal düşünme becerilerinin artması, istatistiksel ve veri analizi becerilerinin gelişmesidir. Ayrıca MSExcel, Minitab, Python vb. programlarda uygulama yapma becerilerinin de gelişmesi beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste temel istatistik ve olasılık konuları teorik ve uygulamalı olarak ele alınmaktadır.
|
1- |
İstatistiğe giriş. Veri nedir? Temel kavramlar
|
2- |
Betimleyici istatistik. Histogram, Pareto grafiği, Kök-yaprak diyagramı, Box-plot vb. grafiklerin yorumlanması
|
3- |
Permütasyon ve Kombinasyon kavramları
|
4- |
Olasılık, Olasılık Aksiyomları, Olasılık Teoremleri
|
5- |
Koşullu Olasılık, Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremi
|
6- |
Rastgele değişkenler, Örnek uzay
|
7- |
Marjinal dağılım, koşullu dağılım, beklenen değer, medyan, varyans, kovaryans, korelasyon katsayısı
|
8- |
Vize
|
9- |
Moment, moment çıkaran fonksiyon, çarpıklık, basıklık, Markov eşitsizliği, Chebyshev eşitsizliği, büyük sayılar kanunu
|
10- |
Kesikli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
|
11- |
Kesikli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
|
12- |
Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
|
13- |
Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
|
14- |
Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Veriyi toplama ve veriyi analiz etme becerisi kazanmak
|
2- |
Olasılığa ilişkin temel kavramları tanımlayabilme ve uygulama becerisi kazanmak
|
3- |
Rassal değişken kavramını ve olasılık dağılımını açıklayabilme ve hesaplama becerisi kazanmak
|
4- |
Özel rastgele değişkenlerin dağılımlarını açıklayabilme becerisi kazanmak
|
5- |
Veri toplama ve Analiz konusunda gerçek hayat uygulama becerisi kazanmak
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
10
|
1
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
15
|
30
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
172
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
10
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Olasılık ve İstatistiğe Giriş Mühendisler ve Fenciler için, 4. Basımdan Çeviri, Sheldon Ross, Nobel Kitabevi, Çeviri Editörleri:Prof. Dr. Salih Çelebioğlu, Prof. Dr. Reşat Kasap
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Mendenhall, W. , and Sincich, T. Statistics for Engineering and The Sciences, (Fifth Edition), Prentice Hall, Pearson Educational International, 2007.
-Scheaffer R.L. and McClave J.T. Probability and Statistics for Engineers. Duxbury Press.
-Bowerman, B İşletme İstatistiğinin Temelleri (4.Basım). Nobel Yayınevi. Essentials of business statisrics.
-WW.Hines and D.C. Montgomery. Probability and Statistics in Engineering. Wiley.
-F. Akdeniz. Olasılık ve İstatistik. 22.Baskı. Akademisyen kitabevi.
-Python Eğitimi. https://www.udemy.com/python-egitimi/learn/lecture/14382416?start=75#content
|
|