Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (doktora) > İSLAM TARİHİ (EMEVİLER-ABBASİLER)
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM TARİHİ (EMEVİLER-ABBASİLER) Üçüncü düzey İTS 602 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer
Dersin amacı Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik olaylarını; arka planları, sebep-sonuç bağlantıları ve mümkün olduğu oranda olayların dış dünyalarını da tespit edebilme ve değerlendirme becerisini öğrenciye kazandırmak.
Dersin tanımı Hulefa-yı Raşidin, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin dinî, siyasî, sosyal ve iktisadî açılardan incelenmesi.

Dersin içeriği
1- Hz.Muhammed'in eşleri, ismet Sıfatı, Eğitim ve öğretim metodu.
2- Hz.Muhammed'in Siyaseti, diplomasi geleneği.
3- Hz.Muhammed'in Mucizeleri.
4- Hz.Ebu Bekir Dönemi.
5- Hz.Ömer Dönemi.
6- Hz.Osman Dönemi.
7- Hz. Ali Dönemi.
8- Hz.Hasan Hilafeti dönemi ve Emeviler'in kuruluşu.
9- Emeviler Dönemi.
10- Endülüs Emevileri
11- Abbasiler Dönemi.
12- Abbasiler Dönemi.
13- Abbasiler ve Fikri, Kültürel Gelişmeler.
14- Abbasiler Dönemi İslami ilimlerin gelişimi.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dört Halife dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde analiz eder.
2- Emeviler ve Abbasiler dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde değerlendirir.
3- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
4- Hz. Muhammed'in vefatından sonra yaşanan gelişmeleri değerlendirecek bilimsel bir donanım kazanır.
5- Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerini günümüze bakan yönleri ile analiz eder.
6- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14- İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15- İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. M.Şibli, Asr-ı Saadet 2. Taberi, Tarih-i Taberi
Yardımcı Kaynaklar 3. Hüseyin Algül, İslam Tarihi 4. Hodgson, İslam’ın Serüveni

Ders ile ilgili dosyalar