Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜZİK EDEBİYATI I |
Birinci düzey |
MÜZ335 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SÜHEYLA ÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GANİRE HÜSEYNOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik. Dönem içerisinde 2-3 haftada bir öğrencilere işlenen konular üzerinden seminer yapılarak sınava yönelik ara değerlendirmeler yapılacaktır
|
Dersin amacı
|
Müzik Edebiyatı dersi surecinde sanatın baştan beri geçirdiği evrelere, değişimlere dayanarak Rönesans, Barok, çağlarından başlayarak XX. yüzyılın sonuna kadar en parlak ve önemli eserler ve onların yazarları ile tanışlık amaclanmıştır. III.sınıf Güz dönemi içerisinde Rönesans, Barok, Klasisizm ve Romantizm çağlarında yaranan müzik eserleri dinleme ve inceleme sırasında öğrencilerin dikkatine sunulur. Dinlenen müzik eserinin inceleme becerisini kazanabilme, dönemlerdeki stil özelliklerini müzikte araştırma başarısına nail olma, dünya müzik edebiyatı hakkında genel bilgiye sahiplenme gibi amaçlar ön planda göze alınmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Müzik Edebiyatı dersi, dünya müziği tarihinde Barok, Klasik, Romantik, Post-Romantik. Empressionizm ve XX. yüzyıl çağlarına ait olan (o cümleden Türk müziği) önemli akımlar ve besteci isimleri, onların en önemli eserleri ile tanıtımını kapsar.
|
1- |
Dersin işlenişi hakkında genel bilgiler.
|
2- |
Rönesans ve Barok dönemi müziyinin dinleterek araştırılması.
|
3- |
J..S.Bachın Yaratıcılığı hakkında bilgi, eserlerinin dinlenib araştırılması. ( İnvensiyalar, “Wohltemperirte klavir”- I. d., II. d.)
|
4- |
J.S.Bachın yaratıcılığı (devam) –“Kunstfüg”, Missa, org müziyi,Konçertoları.
|
5- |
Hendel ve Glük yaratıcılığı ve müziyi: 1. saat. 2. saat- Vyana klasikleri hakkında bilgi, eserlerinin dinleyerek araştırılması:Y.Haydn-Sonat, Kuartet, Senfoniler.
|
6- |
Viyana klasikleri (devam) – W.A.Mozart –Sonat, Konçerto, Senfonileri (g moll, C dur), Operalardan parçalar, Rekviyem (eserinden parçalar).
|
7- |
L.Van Bethoven yaratıcılığı – Sonatlar, Koncertolar, Kuartetler.
|
8- |
SINAV HAFTASI İşlenen konuları kapsayan yazılı ve sözlü değerlendirme
|
9- |
SINAV HAFTASI İşlenen konuları kapsayan yazılı ve sözlü değerlendirme
|
10- |
L. Van Bethoven yaratıcılığı (devam) – Senfoniler (3,5,6,9).
|
11- |
Romantizm dönemi hakkında bilgi; Schubert, Mendelssohn, Schumann müziği.
|
12- |
Chopin ve List müziği.
|
13- |
Dünya müzik tarihinde XIX. yuzyılda Opera Sanatı – Rossini, Verdi, Puççini, Bizet, Wagnerin eserleri.
|
14- |
Dünya müzik tarihinde XIX. y.y-da Senfonik müzik – Berlioz, Brams, Brukner
|
15- |
Dünya müzik tarihinde XIX. y.y-da Senfonik müzik – Mahler, Wagner.
|
16- |
FİNAL HAFTASI İşlenen konuları kapsayan yazılı ve sözlü değerlendirme.
|
17- |
FİNAL HAFTASI İşlenen konuları kapsayan yazılı ve sözlü değerlendirme.
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Müzik eserini piyanoda ya da CD çalarla öğrencilere dinleterek onun kalıp ve form özelliklerini anlatarak, aynı zamanda eserin yarandığı dönemin felsefesini, stil, dramaturji özelliklerini ve, en önemlisi, besteci amaçlarının açıklanması uygun görülmüştür.
|
2- |
Dinlenen müzik eserinin inceleme becerisini kazanabilme.
|
3- |
Dönemlerdeki stil özelliklerini müzikte araştırma başarısına nail olma, dünya müzik edebiyatı hakkında genel bilgiye sahiplenme gibi amaçlar ön planda göze alınmıştır.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
3
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
1
|
40
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Say, Ahmet; Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1994, Ankara.
İlyasoğlu, Evin; Cemal Reşit Rey – Müzikten İbaret Bir Dünyada Gezintiler; YKY. İst, 1997.
İlyasoğlu, Evin; Zaman İçinde Müzik, YKY.İst, 2001.
???????????, ?. , ????? ?? ???? ???????? ?????? ???????????; ????, ??????, 1996.
????????, ?. , ????????? ????? ??????; ????, ????????, 1993.
???????, ?. , ?????? ??????????? ??????????; ????, ???????? ??????????, 2003.
Cavidan Selanik, 1996. Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Doruk Yay., Ankara.
Mehmet Kaygısız, 1999.Müzik Tarihi. Kaynak Yayınları,İstanbul.
V.Galatskaya, 1989. Batı müziği Edebiyatı.Moskova
Mövcut cağlardan en önemli ve parlak seçilmiş müzik edebiyatı nümuneleri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|