Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESİN KONTROLÜ VE MEVZUATI |
Birinci düzey |
BES 334 |
Zorunlu |
6 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüzyüze, interaktif anlatım
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin Türk ve uluslararası gıda mevzuatı hakkında bilgi sahibi olması
|
Dersin tanımı
|
Bu derste gıda kontrolü ve mevzuatına giriş yapılır. Türk Gıda Kodeksi ve Türkiye''''''''''''''''de gıda kontrolünden bahsedilir. Gıda standartları ve kontrol kriterleri hakkında bilgi verilir. Gıdalarda bulunan kontaminantlar ve
gıda katkı maddeleri konularına değinilir.
Gıda kontrol örgütleri ve gıda güvenliğindeki rolleri anlatılır
|
1- |
Besin güvenliği
|
2- |
Besin kontrolü ve mevzuatına giriş
|
3- |
Dünya’da ve Türkiye’de gıda kodeksi ve besin kontrolü
|
4- |
Besin kontrolü ile ilgili yasalar ve yönetmelikler-I
|
5- |
Besin kontrolü ile ilgili yasalar ve yönetmelikler-II
|
6- |
Gıda katkı maddeleri- I
|
7- |
Gıda katkı maddeleri- II
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Besin Kirliliği ve İlgili Yasal Düzenlemeler-I
|
10- |
Besin Kirliliği ve İlgili Yasal Düzenlemeler-II
|
11- |
Besin etiketleri ve sağlık beyanları
|
12- |
Besin zenginleştirme
|
13- |
Besin tebliğleri
|
14- |
Besin tebliğleri
|
15- |
Besin tebliğleri
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Besin güvenliği ve besin kontrolünün prensiplerini öğrenir
|
2- |
Ulusal ve uluslararası geçerli gıda mevzuatları hakkında bilgi sahibi olur
|
3- |
Gıda katkı maddelerinin özelliklerini ve kullanımını öğrenir
|
4- |
Besin kirleticileri ile ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur
|
5- |
Besin etiketleri ve sağlık beyanları ile ilgili düzenlemeleri öğrenir
|
6- |
Mevzuatı tarama ve kendi bilgilerini güncelleme becerisini kazanır
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. KAYNAK: Gıda Mevzuatı, Elif Öztetik, http://ue.anadolu.edu.tr/eKitap/GKA101U.pdf
2. KAYNAK: Gıda Katkı Maddeleri, Muhittin Tayfur, Detay Yayıncılık, 2014
3. KAYNAK: Türk Gıda Kodeksi Mevzuatı (Yönetmelikler, Tebliğler, vb.) (Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Gıda Kontrol Genel Müdürlüğü web sitesinde mevcut http://www.tarim.gov.tr/Sayfalar/Mevzuat.aspx )
|
|