Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II Birinci düzey BES 232 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Besin kalitesi kavramını ve değerlendirme yöntemlerini, besin gruplarının fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özelliklerini, fonksiyonel besinler ve biyoaktif besin bileşenlerinin özelliklerini ve sağlığa etkilerini öğretmek ve güncel yayınlarla tartışmak
Dersin tanımı Çeşitli besin gruplarının (süt, et, tahıl, yumurta…vb) çeşitli özellikleri ve besin endüstrisinde üretimi/kullanımı, fonksiyonel besin bileşenlerinin özellikleri ve sağlığa etkileri, besin işleme ve analiz yöntemlerini içeren bir derstir

Dersin içeriği
1- Besin Kalitesi **Besin Kalitesi ve Duyusal Değerlendirme Uygulamaları
2- Süt ve Süt Ürünleri **Süt ile İlgili Uygulamalar
3- Et ve Et Ürünleri **Et ile İlgili Uygulamalar
4- Yumurta **Yumurta ile İlgili Uygulamalar
5- Tahıllar **Tahıllar ile İlgili Uygulamalar
6- Meyve ve Sebzeler **Meyve ve Sebzeler ile İlgili Uygulamalar
7- Fonksiyonel Besinler **Makale tartışması
8- Ara Sınav
9- Probiyotikler **Makale tartışması
10- Fitokimyasallar **Makale tartışması
11- Kahve **Makale tartışması
12- Çay **Makale tartışması
13- Kakao **Makale tartışması
14- Besin İşleme Yöntemleri **Makale tartışması
15- Besin Analiz Yöntemleri **Makale tartışması
16- Yıl sonu sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Besin kalitesi ve duyusal değerlendirme kavramlarını öğrenir
2- Farklı besinlerin (süt, et, yumurta, tahıl, meyve ve sebze) ve bunların ürünlerinin kimyasal özellikleri ve fonksiyonları ile besin sanayinde kullanılışlarını açıklar
3- Probiyotikler ve fitokimyasallar başta olmak üzere çeşitli fonksiyonel besin bileşenlerini öğrenir ve çay, kahve ve kakao gibi besinlerdeki fonksiyonel özellik gösteren biyoaktif bileşenleri tanımlar
4- Besin işleme ve besin analizi kavramlarını açıklar ve bu kavramların hem bilimsel hem de endüstriyel alanda kullanımını öğrenir
5- Uluslararası literatürde besin kimyası konusunda yayımlanmış makaleleri okur, anlar ve eleştirel olarak değerlendirir
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 6 1 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 6 1 6
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 6 4 24
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     133
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 6 20
Ödev 6 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1.Campbell-Platt G. Food Science and Technology. Wiley-Blackwell, Oxford UK, 2009 2.Belitz HD.,Grosch W. Food Chemistry. Springer-Verlag Berlin Heidelberg Germany, 1999. 3.Fennema''''''''s Food Chemistry, Fourth Edition (Food Science and Technology) by Srinivasan Damodaran (Editor), Kirk L. Parkin (Editor), Owen R. Fennema (Editor), 2007, CRC Press. 4.Saldamlı İ. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1997.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar