Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Online, Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere, sporda performansı arttırmak amacıyla kullanılan; doping sınıfına giren ve girmeyen (ergojenik) madde ve yöntemleri tanımaları ve ayırt edebilmelerini, doping madde ve yöntemlerinin sağlık ve egzersiz performansı üzerindeki olumlu ya da olumsuz etkilerini tanımalarını ve bu alandaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dersin içeriği, Dünyada ve Türkiye''de dopingle mücadele yöntemleri, ilgili kuruluşlar ve hukuki yükümlülükleri, Doping kontrolü, prosedürü ve yasal yükümlülükleri, kullanımı yasak olan maddeler. Fonksiyonel gıdalar ve kimyasallar arasındaki farklar. Kullanımı kısıtlı maddeler. Bitkisel uyarıcılar. Dopingle mücadelede yetkili ulusal ve uluslararası örgütler (WADA), görev ve yükümlülükleri. Doping ile egzersiz performansı ile ilişkilerini, yasal statülerini, yararlı ve zararlı etkileri. Maddelerin yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları Kullanımı kısıtlı medikal ilaçlar, Narkotik Analjezikler Anabolik Ajanlar ve Androjenler, Diüretiklerin yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları. Peptid hormon ve benzerleri yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları. Kullanımı yasak olan yöntemler konularını kapsamaktadır.
|
1- |
Ergojenik yardımcıların tanımı ve amaçları
|
2- |
Ergojenik yardımcıların sınıflandırılması
|
3- |
Ergojenik yardımcı olarak kullanılan vitamin ve mineraller ve antioksidanlar
|
4- |
Protein suplementleri ve sporda kullanımı
|
5- |
Aminoasit suplementleri ve sporda kullanımı
|
6- |
Kreatin, karnitin, glutamin, hidroksi metil bütürat kullanımı
|
7- |
Kafein, ginseng kullanımı
|
8- |
Bikarbonat, Fosfat kullanımı
|
9- |
Krom pikolonat, gliserol kullanımı
|
10- |
Arı sütü, arı poleni kullanımı, buğday tohumu yağı kullanımı
|
11- |
Dopingin ile ilgili tanım ve kavramlar, Dünyada ve Türkiye''''de dopingin tarihsel gelişimi
|
12- |
Sporda yarışma dışı ve yarışmada kullanımı yasak olan maddeler
|
13- |
Sporda kullanımı yasak olan yöntemler
|
14- |
Sporda doping kontrolü
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Ergojenik yardımcıları sınıflandırır
|
2- |
Doping ve ergojenik yardım arasındaki farkları karşılaştırabilir
|
3- |
Doping sınıflandırması yapabilir
|
4- |
Ergogenik yardımcıların ne zaman ve nasıl kullanılacağını örneklerle açıklayabilir.
|
5- |
Çeşitli suplementlerin kullanım amaçlarını karşılaştırabilir.
|
6- |
Doping numune alma işlemini açıklayabilir.
|
7- |
Sporda tedavi amaçlı kullanım istisnası olan durumları karşılaştırabilir.
|
8- |
--
|
9- |
--
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
|
|
4- |
Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
|
|
5- |
Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
|
|
6- |
Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
|
|
7- |
Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim
kurabilen bireyler yetiştirir.
|
|
8- |
Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
|
|
9- |
Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
|
|
10- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
|
|
11- |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip
edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
6
|
4
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aysel Pehlivan; Sporda Beslenme Morpa Kültür YAyınları, İstanbul 2005
https://www.wada-ama.org (World Anti-Doping Agency (WADA))
|
|