Giriş | English

Lisans > Spor Bilimleri Fakültesi > Antrenörlük Eğitimi > ERGOJENİK YARDIM VE DOPİNGLE MÜCADELE
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ERGOJENİK YARDIM VE DOPİNGLE MÜCADELE Birinci düzey BSA 309 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze, Online, Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi
Dersin amacı Öğrencilere, sporda performansı arttırmak amacıyla kullanılan; doping sınıfına giren ve girmeyen (ergojenik) madde ve yöntemleri tanımaları ve ayırt edebilmelerini, doping madde ve yöntemlerinin sağlık ve egzersiz performansı üzerindeki olumlu ya da olumsuz etkilerini tanımalarını ve bu alandaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmelerini sağlamaktır.
Dersin tanımı Dersin içeriği, Dünyada ve Türkiye''de dopingle mücadele yöntemleri, ilgili kuruluşlar ve hukuki yükümlülükleri, Doping kontrolü, prosedürü ve yasal yükümlülükleri, kullanımı yasak olan maddeler. Fonksiyonel gıdalar ve kimyasallar arasındaki farklar. Kullanımı kısıtlı maddeler. Bitkisel uyarıcılar. Dopingle mücadelede yetkili ulusal ve uluslararası örgütler (WADA), görev ve yükümlülükleri. Doping ile egzersiz performansı ile ilişkilerini, yasal statülerini, yararlı ve zararlı etkileri. Maddelerin yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları Kullanımı kısıtlı medikal ilaçlar, Narkotik Analjezikler Anabolik Ajanlar ve Androjenler, Diüretiklerin yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları. Peptid hormon ve benzerleri yapı ve fonksiyonları, metabolizmaları, etki mekanizmaları. Kullanımı yasak olan yöntemler konularını kapsamaktadır.

Dersin içeriği
1- Ergojenik yardımcıların tanımı ve amaçları
2- Ergojenik yardımcıların sınıflandırılması
3- Ergojenik yardımcı olarak kullanılan vitamin ve mineraller ve antioksidanlar
4- Protein suplementleri ve sporda kullanımı
5- Aminoasit suplementleri ve sporda kullanımı
6- Kreatin, karnitin, glutamin, hidroksi metil bütürat kullanımı
7- Kafein, ginseng kullanımı
8- Bikarbonat, Fosfat kullanımı
9- Krom pikolonat, gliserol kullanımı
10- Arı sütü, arı poleni kullanımı, buğday tohumu yağı kullanımı
11- Dopingin ile ilgili tanım ve kavramlar, Dünyada ve Türkiye''''de dopingin tarihsel gelişimi
12- Sporda yarışma dışı ve yarışmada kullanımı yasak olan maddeler
13- Sporda kullanımı yasak olan yöntemler
14- Sporda doping kontrolü
15- Final sınavı
16-
17- --
18- --
19- --
20- --

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ergojenik yardımcıları sınıflandırır
2- Doping ve ergojenik yardım arasındaki farkları karşılaştırabilir
3- Doping sınıflandırması yapabilir
4- Ergogenik yardımcıların ne zaman ve nasıl kullanılacağını örneklerle açıklayabilir.
5- Çeşitli suplementlerin kullanım amaçlarını karşılaştırabilir.
6- Doping numune alma işlemini açıklayabilir.
7- Sporda tedavi amaçlı kullanım istisnası olan durumları karşılaştırabilir.
8- --
9- --
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
3- Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
4- Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5- Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
6- Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
7- Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim kurabilen bireyler yetiştirir.
8- Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
9- Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
10- Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
11- Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 6 4 24
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notları
Yardımcı Kaynaklar Aysel Pehlivan; Sporda Beslenme Morpa Kültür YAyınları, İstanbul 2005 https://www.wada-ama.org (World Anti-Doping Agency (WADA))

Ders ile ilgili dosyalar