Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > ORHUN TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORHUN TÜRKÇESİ İkinci düzey TDE 501 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. HACER TOKYÜREK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.
Dersin tanımı Türkçenin 6-8. yüzyıllar arası Köktürk Devleti ve dönemi hakkında bilgi veren bir derstir.

Dersin içeriği
1- Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
2- Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
3- Köktürkçenin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
4- Köktürkçenin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme
5- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
6- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
7- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
8- VİZE
9- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme
10- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
11- Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
12- To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
13- To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme
14- To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
15- To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
16- FİNAL
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci Köktürk Devleti hakkında açıklama yapabilir.
2- Öğrenci Türkçenin Köktürkçe Dönemi hakkında bilgi verebilir.
3- Öğrenci Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
4- Öğrenci Runik metinleri okuyabilir.
5- Öğrenci Köktürk Anıtları hakkında bilgi verebilir.
6- Öğrenci Köktürkçe kelimelerin tahlilini yapabilir.
7- Öğrenci Türk kültürü hakkında bilgi verebilir.
8- Öğrenci Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte söyleyebilir.
9- Öğrenci Köktürk dönemine ait kaynakları söyleyebilir.
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Alyılmaz, Cengiz (1994): Orhun Yazıtlarının Sözdizimi. Erzurum: Atatürk Ünv. Alyılmaz, Cengiz (2002): “Orhun Yazıtları”. Türkler, c. 3, 754-764. Alyılmaz, Cengiz (2004): Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara: Kurmay Yayınları. Aydın, Erhan (2012): Orhon Yazıtları. İstanbul: Kömen Yay. Barutcu Özönder, F. Sema (2002): “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”. Türkler, c. 3, 481-501. Ergin, Muharrem (2000): Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Orkun, Hüseyin Namık (1994): Eski Türk Yazıtları I-IV. Cilt. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Orkun, Hüseyin Namık (2002): “Eski Türk Yazıtları”. Türkler. c. 3, 727-734. Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan''daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay. Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay. Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları. Şirin User, Hatice (2010):Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları. Konya: Kömen Yay. Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Taşağıl, Ahmet (1993): “Kapgan Kağan (692-716)”. Belleten 57/218, 51-70. Taşağıl, Ahmet (2002): “Göktürkler”. Türkler. c. 2, 15-48. Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD. Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Tsai, Liu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay.

Ders ile ilgili dosyalar