Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORHUN TÜRKÇESİ |
İkinci düzey |
TDE 501 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HACER TOKYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GALİP GÜNER
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Türkçenin 6-8. yüzyıllar arası Köktürk Devleti ve dönemi hakkında bilgi veren bir derstir.
|
1- |
Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
|
2- |
Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
|
3- |
Köktürkçenin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
|
4- |
Köktürkçenin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme
|
5- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
6- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
7- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
8- |
VİZE
|
9- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme
|
10- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
11- |
Köl Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
12- |
To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
13- |
To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme
|
14- |
To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
15- |
To/unyukuk''tan seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
16- |
FİNAL
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci Köktürk Devleti hakkında açıklama yapabilir.
|
2- |
Öğrenci Türkçenin Köktürkçe Dönemi hakkında bilgi verebilir.
|
3- |
Öğrenci Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
|
4- |
Öğrenci Runik metinleri okuyabilir.
|
5- |
Öğrenci Köktürk Anıtları hakkında bilgi verebilir.
|
6- |
Öğrenci Köktürkçe kelimelerin tahlilini yapabilir.
|
7- |
Öğrenci Türk kültürü hakkında bilgi verebilir.
|
8- |
Öğrenci Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte söyleyebilir.
|
9- |
Öğrenci Köktürk dönemine ait kaynakları söyleyebilir.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Alyılmaz, Cengiz (1994): Orhun Yazıtlarının Sözdizimi. Erzurum: Atatürk Ünv. Alyılmaz, Cengiz (2002): “Orhun Yazıtları”. Türkler, c. 3, 754-764. Alyılmaz, Cengiz (2004): Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara: Kurmay Yayınları. Aydın, Erhan (2012): Orhon Yazıtları. İstanbul: Kömen Yay. Barutcu Özönder, F. Sema (2002): “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”. Türkler, c. 3, 481-501. Ergin, Muharrem (2000): Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Orkun, Hüseyin Namık (1994): Eski Türk Yazıtları I-IV. Cilt. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Orkun, Hüseyin Namık (2002): “Eski Türk Yazıtları”. Türkler. c. 3, 727-734. Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan''daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay.
Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay.
Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
Şirin User, Hatice (2010):Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları. Konya: Kömen Yay.
Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Taşağıl, Ahmet (1993): “Kapgan Kağan (692-716)”. Belleten 57/218, 51-70.
Taşağıl, Ahmet (2002): “Göktürkler”. Türkler. c. 2, 15-48.
Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD.
Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tsai, Liu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay.
|
|