Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HAREZM TÜRKÇESİ |
İkinci düzey |
TDE 505 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GALİP GÜNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GALİP GÜNER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GALİP GÜNER, DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Harezm Türkçesi metinlerini tanımak ve dönemin dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
Dersin tanımı
|
Harezm Türkçesi metinlerini okuma ve dil özelliklerini kavrama.
|
1- |
Bu derste, Türk dilinin tarihî dönemleri içerisinde önemli bir yeri olan Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserlerin dili ile ilgili bilgiler edinmek, yazılmış bilimsel kaynakları gözden geçirmek, diğer dönemlerle karşılaştırarak öğrencileri bilgilendirmek amaçlanmaktadır. Alanla ilgili olarak yazılmış kaynak eserleri incelemek, eserleri tek tek gözden geçirmek, Arap harfli orijinal metinleri okumak ve dilbilgisi özelliklerini belirlemek.
|
2- |
Harezm coğrafyası, Harezm Türkçesinin Türk dili tarihindeki ve şiveleri arasındaki yeri
|
3- |
Harezm Türkçesinin ses bilgisi
|
4- |
Harezm Türkçesinin ek ve kelime kültürü
|
5- |
Harezm şivesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri
|
6- |
Harezm şivesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri
|
7- |
Harezm şivesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri
|
8- |
Harezm şivesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Harezm şivesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri
|
11- |
Nehcül-Feradis'in Önemi
|
12- |
Nehcül-Feradis üzerinde incelemeler
|
13- |
Nehcül-Feradis üzerinde incelemeler
|
14- |
Harezm Türkçesinin diğer metinleri üzerinde incelemeler
|
15- |
Harezm Türkçesinin diğer metinleri üzerinde incelemeler
|
16- |
Harezm Türkçesinin diğer metinleri üzerinde incelemeler
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Harezm Türkçesinin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir.
|
2- |
Harezm Türkçesinin özelliklerini yansıtan metinleri okur, bu döneme ait kelimeleri bilir, gösterir ve onları yorumlar.
|
3- |
Dönemin eser ve şahıslarını kronolojik olarak bilir.
|
4- |
Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
5- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
7
|
98
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|