Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ RADYOBİYOLOJİ |
İkinci düzey |
BİY 582 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYDIN ŞÜZÜ TUNÇBİLEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste radyasyon ve canlılar üzerine etkileri, canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar, radyasyondan korunma anlatılacaktır
|
Dersin tanımı
|
Radyasyonun tanımı ve radyasyon tipleri, radyasyonun primer etkileri, radyasyonun kromozomlar üzerine etkisi, radyasyonun kısırlaştırıcı ve ömür kısaltıcı etkisi, canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar, çevre radyasyonunun canlılara etkileri, radyasyondan korunma
|
1- |
Radyasyonun tanımı
|
2- |
Radyasyonun tipleri
|
3- |
Radyasyonun primer etkileri
|
4- |
Kromozomlar üzerine etkisi
|
5- |
Radyasyonun akut etkileri
|
6- |
Radyasyonun kronik etkileri
|
7- |
Radyasyonun kısırlaştırıcı ve ömür kısaltıcı etkisi
ARA SINAV
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar
|
10- |
Canlıyı radyasyona karşı dayanıklı hale getiren yapılar
|
11- |
Çevre radyasyonunun canlılara etkileri
|
12- |
Radyasyondan korunma
|
13- |
Genel tartışma
|
14- |
YARIYILSONU SINAVI
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel radyobiyolojik kavramları öğrenmiş olacaklar,
|
2- |
Radyasyonun hücre üzerine etkisini öğrenecekler
|
3- |
Radyasyonun DNA üzerine etkisini öğrenecekler
|
4- |
Organizmayı radyasyona karşı dayanıklı ve duyarlı hale getirmedeki faktörleri öğrenecekler
|
5- |
Tümör ve normal doku etkilerini değiştiren faktörleri öğrenecekler
|
6- |
Radyasyon toleransının ne anlama geldiğini öğrenecekler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
5
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
5
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
12
|
24
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
24
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Özalpan, A., Temel Radyobiyoloji , Haliç Üniversitesi 2001.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Chadwick, K.H, Leenhouts, H.P., The Molecular Theory of Radiation Biology, 1981
|
|