Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ RADYOBİYOLOJİ |
Üçüncü düzey |
BİY 582 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYDIN ŞÜZÜ TUNÇBİLEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste radyasyon ve canlılar üzerine etkileri, canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar, radyasyondan korunma anlatılacaktır
|
Dersin tanımı
|
Radyasyonun tanımı ve radyasyon tipleri, radyasyonun primer etkileri, radyasyonun kromozomlar üzerine etkisi, radyasyonun kısırlaştırıcı ve ömür kısaltıcı etkisi, canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar, çevre radyasyonunun canlılara etkileri, radyasyondan korunma
|
1- |
Radyasyonun tanımı
|
2- |
Radyasyonun tipleri
|
3- |
Radyasyonun primer etkileri
|
4- |
Kromozomlar üzerine etkisi
|
5- |
Radyasyonun akut etkileri
|
6- |
Radyasyonun kronik etkileri
|
7- |
Radyasyonun kısırlaştırıcı ve ömür kısaltıcı etkisi
ARA SINAV
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Canlıyı radyasyona karşı duyarlı hale getiren yapılar
|
10- |
Canlıyı radyasyona karşı dayanıklı hale getiren yapılar
|
11- |
Çevre radyasyonunun canlılara etkileri
|
12- |
Radyasyondan korunma
|
13- |
Genel tartışma
|
14- |
YARIYILSONU SINAVI
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel radyobiyolojik kavramları öğrenmiş olacaklar,
|
2- |
Radyasyonun hücre üzerine etkisini öğrenecekler
|
3- |
Radyasyonun DNA üzerine etkisini öğrenecekler
|
4- |
Organizmayı radyasyona karşı dayanıklı ve duyarlı hale getirmedeki faktörleri öğrenecekler
|
5- |
Tümör ve normal doku etkilerini değiştiren faktörleri öğrenecekler
|
6- |
Radyasyon toleransının ne anlama geldiğini öğrenecekler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Doktora yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
5
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
5
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
12
|
24
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
24
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Özalpan, A., Temel Radyobiyoloji , Haliç Üniversitesi 2001.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Chadwick, K.H, Leenhouts, H.P., The Molecular Theory of Radiation Biology, 1981
|
|