Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
BSÖ 202 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALPASLAN YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ALPASLAN YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Farklı koşullarda ve yoğunluklarda yapılan egzersizlerin organizmayı oluşturan sistemlerin fonksiyonlarınına etkisi ve bu fonksiyonların egzersize cevabının öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
İnsan vücudunu meydana getiren hücre, doku, organlar ve sistemlerin fonksiyonları. İnsan organizmasının fiziksel eforlara kısa ve uzun dönemde uyumu, enerji kaynakları, antrenmanın fizyolojik temelleri, yorgunluk, toparlanma, doping, beslenme, farklı ortamlara organizmanın uyumu ve performansın ölçülmesi.
|
1- |
Hücre ve dokulara genel bakış
|
2- |
Uyarılabilir hücreler
|
3- |
Kaslar ve kas dokusu
|
4- |
Kas kasılması
|
5- |
Enerji sistemleri
|
6- |
Egzersizde solunum
|
7- |
Egzersizde dolaşım
|
8- |
Kan hücreleri ve oksijenin taşınması
|
9- |
Yorgunluk
|
10- |
Yorgunluğun nedenleri
|
11- |
Merkezi sinir sistemi ve hareketlerin kontrolü
|
12- |
Dengenin kontrolü
|
13- |
Endokrin system ve egzersiz
|
14- |
Asit baz dengesi
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel fizyolojik kavramları bilir.
|
2- |
Hücrenin fizyolojik fonksiyonlarını açıklar.
|
3- |
Kas çeşitleri ve kasılma mekanizması bilir.
|
4- |
Oksidatif ve glikolitik yollardan sağlanan enerjinin verimliliği ve üretim sürecini kavrar.
|
5- |
Kasların ihtiyaç duyduğu oksijenin kaslara taşınması ve biriken metabolitlerin uzaklaştırılmasını sağlayan mekanizmaların çalışma ilkeleri hakkında bilgi sahibidir
|
6- |
Merkezi sinir sisteminin iskelet kaslarında hareketi sağlayan motor kısımlarının lokasyonu ve çalışmasını kavrar.
|
7- |
Dengenin sağlanmasında görev alan duyusal ve effektör mekanizmaları bilir.
|
8- |
Egzersizde endokrin sistemde meydana gelen değişiklikleri bilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
|
|
2- |
Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
|
|
3- |
Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
|
|
4- |
Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
|
|
5- |
Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
|
|
7- |
Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
|
|
8- |
Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
|
|
9- |
Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
|
|
10- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
|
|
11- |
Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
|
|
12- |
Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
|
|
13- |
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
|
|
14- |
Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
|
|
15- |
Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
|
|
16- |
Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
106
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Physiology (Turkish) , 2004, Second Edition, Omer Bozdogan, Palmiye Company Sıhhıye Ankara.Physiology (Turkish), 2000, Ahmet Noyan, Meteksan Company Ankara
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Medical Physiology 1999, (Turkish ), Ganong W.F. 19th edition.Barış Kitapevi Cerrahpaşa-İstanbul.Medical Physiology 2000, Tenth edition, Guyton A.C. W.B. Sounders Company Philedelphia USA
|
|