Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLİNİK ENZİMOLOJİ |
Üçüncü düzey |
BİK 623 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bilimsel hazırlık derslerini tamamlamış olmak.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Slayt sunumları ile teorik ders
Öğrenci seminerleri
|
Dersin amacı
|
Klinik alanda enzimolojinin genel ilkelerinin, tanı ve tedavide kullanımının öğrenilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Biyokimya bilimi perspektifi açısından klinik enzimoloji.
|
1- |
Klinik enzimoloji: Tanımlar.
|
2- |
Enzimler: İsimlendirme, sınıflandırma, yapı ve spesifite.
|
3- |
Enzimler, izoenzimler ve tanı ile ilişkileri.
|
4- |
Serum ve plazma enzim düzeylerinin kontrolü.
|
5- |
Enzim testlerinin seçimi.
|
6- |
Enzim aktivitesinin ölçümü ve kimyasal değişimler.
|
7- |
İzoenzimlerin ve izoformlarının ölçümü.
|
8- |
Klinik pratikte bazı önemli enzimler.
|
9- |
Aspartat transaminaz (AST) ve alanin transaminaz (ALT).
|
10- |
Kreatinin kinaz (CK)
|
11- |
Laktat dehidrogenaz (LDH)
|
12- |
Alkalen fosfataz (ALP)
|
13- |
Asit fosfataz (ACP)
|
14- |
Gama-Glutamiltransferaz (GGT)
|
15- |
Amilaz-Lipaz
|
16- |
Kolinesteraz-5’ nükleotidaz (5'NT)
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Define the term enzyme, including physical composition and structure.
|
2- |
Classify enzymes according to the International Union of Biochemistry (IUB)
|
3- |
Discuss the different factors affecting the rate of an enzymatic reaction.
|
4- |
Explain enzyme kinetics, including zero-order and first-order kinetics.
|
5- |
Explain why the measurement of serum enzyme levels is clinically useful
|
6- |
Discuss which enzymes are useful in the diagnosis of various disorders, including cardiac, hepatic, bone, and muscle disorders, malignancies, and acute pancreatitis.
|
7- |
Discuss the tissue sources, diagnostic significance, and assays, including sources of error, for the following enzymes: CK, LD, AST, ALT, ALP, ACP, GGT, amylase, lipase and cholinesterase.
|
8- |
Evaluate patient serum enzyme levels in relation to disease states
|
9- |
Discuss the clinical importance for detecting macroenzymes
|
10- |
Discuss the role of enzymes in drug metabolism
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Nitelikli bilim insanı olur
|
|
2- |
Biyokimya ve klinik biyokimyada temel kavram ve kuramları kullanabilecek bilgi birikimine sahip olur
|
|
3- |
Bilimsel bir çalışmayı planlayıp yürütebilme
|
|
4- |
Bilim, insan ve hayvan etiğine uygun davranışları benimseme
|
|
5- |
Spektrofotometrik çalışmaları yürütebilme
|
|
6- |
Elektroforez çalışmalarını yürütebilme
|
|
7- |
Atomik absorpsiyon çalışmalarını yürütebilme
|
|
8- |
Eğitim ve öğretim becerisine sahip olur
|
|
9- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur
|
|
10- |
Araştırma sonuçlarını yayın haline getirmeyi öğrebilme
|
|
11- |
Karşılaşılan problemlere çözüm üretebilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
18
|
36
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|