Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM FELSEFESİ |
Birinci düzey |
FEL303 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bilim Felsefesinin temel problemlerini kavramak.
|
Dersin tanımı
|
Bilim felsefesinin temel kavramlarını öğrenmek.
|
1- |
Felsefenin ve bilimin ne olduğunu açıklamak.
|
2- |
Bilimsel bilgi ve diğer bilgi türlerini karşılaştırmak.
|
3- |
Bilimin oluşum süreçlerini öğrenmek.
|
4- |
Bilimde yöntem problemini anlamak.
|
5- |
Klasik bilim anlayışı ve modern bilim anlayışını kavramak.
|
6- |
Viyana Çevresi ve Doğrulamacı bilim kuramını öğrenmek.
|
7- |
Popper ve Yanlışlamacı bilim kuramını öğrenmek.
|
8- |
Ara sınav (Vize)
|
9- |
Thomas Kuhn ve bilim kuramı.
|
10- |
Paul Feyerabend ve bilim eleştirisi.
|
11- |
John Bernal ve toplumsal bilim anlayışı
|
12- |
Post modern bilim felsefesi.
|
13- |
Bilimin değeri ve yaşamla ilişkisi.
|
14- |
Bilim tarihi açısından bilimlerin gelişimi
|
15- |
Doğa felsefesi, ekoloji ve çevre etiği.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim felsefesinin problemlerini tanıma,
|
2- |
Bilim felsefesinde temel kavramları tartışma.
|
3- |
Bilim felsefesi ile diğer disiplinleri karşılaştırma.
|
4- |
Modern dönem ve antik dönem bilim düşüncesini değerlendirme.
|
5- |
Bilim ile felsefe arasındaki ilişkiyi dönemsel olarak kavrama.
|
6- |
Çağdaş bilim düşüncesini irdeleme.
|
7- |
Çağdaş bilim felsefesi filozoflarını tanıma.
|
8- |
Bilime bütüncül bakış kazanma.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
|
|
5- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
|
|
15- |
Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
13
|
2
|
26
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
99
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
100
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çüçen, Kadir (2012) Bilim Felsefesine Giriş, Sentez Yayıncılık, Bursa
Demir, Ömer (2000) Bilim Felsefesi, Vadi Yayınları, Ankara
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M. Heidegger, Bilim Üzerine İki Ders, çev. Hakkı Hünler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 1998.
|
|