Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > İngiliz Dili ve Edebiyati > PSİKOLOJİ VE DİLBİLİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
PSİKOLOJİ VE DİLBİLİM Birinci düzey ELIN476 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör PROF. DR. BİLAL GENÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. ABDURRAHMAN KARA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Psikodilbilim dersi, dil olgusunu fonolojik, morfolojik, sözcük, tümce ve söylem seviyelerinde nasıl işlemleriz, dili nasıl algılarız, çocuklar dil edinimini nasıl gerçekleştirir, kavramlar ve bilgi temsili arasında nasıl bir ilişki vardır gibi temel bilişsel sorulara cevap aramaktadır.
Dersin tanımı ELIN 476 Psikodilbilim dersi dil kullanıcılarının dil olgusunu nasıl algıladığını, nasıl edindiğini ve nasıl ürettiğini inceleyen giriş mahiyetinde bir derstir. Disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak, bu ders aynı zamanda dil kullanımında yer alan bilişsel süreçler, beyin mekanizmaları ve sosyal kuralları da ele almaktadır.

Dersin içeriği
1- Giriş: Psikodilbilim nedir ve ne yapar?
2- Tümce planlaması: kavram oluşturma, planlama ve üretim
3- Kelimeleri bulma
4- Kelimeleri üretme
5- ''Monitoring'' ve ''yerine bulma''
6- İşaret kullanımı
7- Dil algılaması
8- Vize haftası
9- Sözlü kelime algılaması
10- Görsel kelime algılaması
11- Sözdizimsel tümce işlemlemesi
12- Dil işlemleme sistem yapısı
13- Değerlendirme
14- Final haftası
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dönem sonunda öğrenciler, dil algılaması ve üretiminden sorumlu beynin ilgili alanlarına dair bilgiler edinebilecek,
2- kelimelerin algılanması, tümce ve metin işlemlemesi, dil edinimi gibi konular hakkında bilgi edinebilecek
3- psikodilbilim çalışmalarında yer alan teorik modeller, yöntemler ve deneysel test teknikleri ile ilgili alan bilgisine sahip olabileceklerdir.
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2- Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3- İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4- İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5- Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6- İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8- Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10- Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12- Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15- Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16- Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17- Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 4 4 16
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 2 10
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Warren, Paul. 2013. Introducing Psycholinguistics. New York: CUP.
Yardımcı Kaynaklar Traxler, M. J. 2002. Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science. WS: Wiley-Blackwell.

Ders ile ilgili dosyalar