Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (yüksek Lisans > BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI İkinci düzey İTS 533 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş Gör. Nurcan Gül ARSLAN
Dersin veriliş şekli Yüzyüze eğitim/Sunum, Seminer Hazırlama
Dersin amacı Bilimsel araştırma kavramı, bilimsel aşamanın farklı ilke, yöntem ve aşamaları ile tanışmalarını ve ikinci dil araştırmaları ile ilgili edinecekleri kuramsal bilgilerin yanı sıra yapacakları küçük çaplı bir araştırma çalışması ile bir bilimsel çalışmanın nasıl yapılacağını uygulamalı olarak da öğrenmelerini sağlamak bu dersin başlıca amaçlarıdır.
Dersin tanımı Bu ders, İslam Tarihinde araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırarak alanla ilgili gerek teorik gerekse ampirik çalışmalar yapabilmelerine katkı sağlar.

Dersin içeriği
1- Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı
2- Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem Nedir?
3- Bilimsel Bilgiye Erişim - Bilgi Kaynakları - Kütüphane Ve Online Veri Tabanları
4- Temel Bilimsel Araştırma Yaklaşımları
5- Nitel ve Nicel Yaklaşımların Temel Özellikleri ve Farklılıkları
6- Araştırma Yöntemleri - Nicel - Nitel - Karma
7- Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir? - Problem - Araştırma Sorusu - Hipotez
8- Veri Toplama Araçları - Anket - Gözlem - Görüşme - Doküman
9- Araştırmalarda Örnekleme - Evren-Örneklem - Nitel ve Nicel Örnekleme Teknikleri
10- Veri Analizi - Betimsel İstatistik - Kestirimsel İstatistik - Nitel Veri Analizi
11- Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik
12- Akademik Yazım - APA Nedir? - Literatür Organizasyonu - Akademik Metin Organizasyonu
13- Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği - Kaynak Göstermenin Önemi ve Anlamı - İntihal (Aşırmacılık)
14- Genel Değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel araştırma ve bilimsel araştırma ile ilgili diğer kavram ve terimleri tanımlayabilir.
2- Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı olumlu tutumlar geliştirir.
3- Araştırma yaparken uyulması gereken etik kurallar konusunda farkındalık kazanır.
4- Farklı araştırma yöntemlerini tanımlayabilir.
5- Bir bilimsel araştırma yapılırken takip edilmesi gereken aşamaları ve dikkat edilmesi gereken hususları bilir.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
2- İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
3- Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
4- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
5- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
6- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
7- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
8- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
9- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
10- İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
11- İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
12- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
13- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
14- Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
15- Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar