Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NÜKLEER TIP VE İZOT. |
Birinci düzey |
RYT 235 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÜMMÜHAN ABDÜLREZZAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÜMMÜHAN ABDÜLREZZAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Nükleer tıp dersinin amacı öğrencilerimizin Nükleer Tıp’ın temel prensipleri, cihazlar ve enstrümanlar ile klinikteki nükleer tıp uygulamalarında hasta hazırlığı, çekim prosedürleri ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında öğrencilerimiz Nükleer Tıp’ın temel prensipleri ve Nükleer Tıp fiziği hakkında bilgi sahibi olacaklar, temel nükleer tıp uygulamalarında kullanılan cihaz ve enstrümanların çalışma prensiplerini açıklayabilecek, rutin uygulamalardaki hasta hazırlığı, çekim prosedürleri ve tedavi yöntemlerini sayabileceklerdir. Diagnostik ve terapötik amaçlı radyofarmasötiklerin nasıl kullanılacağını öğreneceklerdir.
|
1- |
Nükleer Tıp Fiziği
|
2- |
Radyoaktif bozunma ve aktivite birimleri
|
3- |
Nükleer Tıp’ta kullanılan dedektörler
|
4- |
Radyofarmasötikler-1
|
5- |
Radyofarmasötikler-2
|
6- |
SPECT (Gama Kameralar) ve çalışma prensipleri
|
7- |
SPECT’deki tuzak ve artefaktlar
|
8- |
PET/BT ve çalışma prensipleri
|
9- |
PET/BT’deki tuzak ve artefaktlar
|
10- |
Radyasyonun biyolojik sistem üzerine etkileri
|
11- |
Klinik uygulamalarda radyasyondan korunma ve dozimetri
|
12- |
Ga-68 bileşikleri, Lu-177 ve Y-90 ile peptid reseptör radyonüklid tedaviler (PRRT)
|
13- |
Tiroid hastalıklarında ve diğer endokrin sistem tümörlerinin tedavisinde Nükleer Tıp
|
14- |
Diğer radyonüklid tedaviler ve görüntüleme metodları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nükleer Tıp fiziğinin ve kararsız elementler ile ilgili temel bilgilerin kavranmış olması
|
2- |
Radyasyonun tanımının yapılabilmesi, radyasyon çeşitleri ve radyoaktif bozunma konusunda bilgi sahibi olunması
|
3- |
Radyofarmasötikler, özellikleri ve uygulama yöntemlerinin kavranmış olması, SPECT ve PET radyofarmasötikleri arasındaki farkların bilinmesi
|
4- |
Nükleer Tıpta kullanılan cihaz ve enstrümanların neler olduğu ve çalışma prensiplerinin kavranmış olması
|
5- |
SPECT ve PET/BT’de hasta çekimi ve filmleme aşamasında karşılaşılan tuzak ve artefaktların neler olduğunun ve nelere dikkat edilmesi gerektiği konusunda farkındalık oluşturulması
|
6- |
Radyasyonun biyolojik sistem üzerine etkilerinin neler olduğunun bilinmesi, hasta, hasta yakınları, personel ve halkın gereksiz radyasyon maruziyetinden korunması için alınması gereken doz sınırlarının ve önlemlerin neler olduğunun bilinmesi
|
7- |
Radyonüklid tedavilerin neler olduğu ve bu tedavilerde kullanılacak görüntüleme yöntemlerinin neler olduğunun kavranması
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
|
|
4- |
Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
|
|
5- |
Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
|
|
6- |
Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
|
|
7- |
Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
|
|
8- |
Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
|
|
9- |
Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
10- |
Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
|
|
11- |
Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nükleer Tıp Fiziği ve Klinik Uygulamaları (Mustafa Demir İstanbul, 2008)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Ders Notları (Ümmühan Abdülrezzak)
2.Nuclear Medicine: Principles and Practice. Robert E. Henkin, Davide Bova, Gary L. Dillehay, Stephen M. Karesh, James R. Halama, Robert H. Wagner, A. Michael Zimmer, eds. 2nd ed., Mosby; 2006.
2. Nuclear Medicine in Clinical Diagnosis and Treatment. Peter J. Ell and Sanjid Sam Gambhir, eds. 3rd ed., 2 vols. Churchill Livingston; 2004.
|
|