Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSTATİSTİK BİLGİSİ |
Birinci düzey |
ŞBP302 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET KÖSEOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET KÖSEOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders uzaktan eğitim yöntemiyle teorik ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Öğretim yöntemi olarak anlatım, soru-cevap ve tartışma metotları izlenecektir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı istatistik bilimine dair temel kavram ve yöntemlerin lisans düzeyinde öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
İstatistik, belli amaçlar için veri toplama, toplanan verileri düzenleme, çözümlemenin yanı sıra yorumlama teknik ve yöntemleri olarak tanımlanabilir.
Günlük yaşamımızda çevremizde olup biten pek çok olayla ilgilenir ve
birçok soruya cevap ararız. Temel istatistik bilgisi sayesinde veriler ile ilişki kurar ve sonuçlar çıkarmaya çalışırız. Bu derste istatistik kavramları tanıtıldıktan sonra Excel programında öğrencilerin kendi gereksiniml
|
1- |
Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması, dersin amacı, kapsamı, değerlendirme parametreleri, kazanımları ve ölçme değerlendirme yöntemine; dönem içi ve sonu yazılı sınav ve ödevlere ve haftalık ders programıyla ders işleniş yöntemine ilişkin yazılı ve sözlü bilgilendirme
|
2- |
Değişken, sürekli değişken, süreksiz değişken, bağımlı değişken, bağımsız değişken, gösterge, ölçek, sınıflama ölçeği, sıralama ölçeği, aralıklı ölçek, oranlı ölçek kavramlarının tanımlanması ve açıklanması.
|
3- |
İstatistik ile ilgili temel kavramlar ve verilerin grafik ile özetlenmesi
|
4- |
Frekans tablosu oluşturma – Örnekli anlatım ve uygulama
|
5- |
Merkezi eğilim ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) ve Excel uygulamaları
|
6- |
Değişkenlik ölçüleri (aralık, standart sapma, varyans) ve Excel uygulamaları
|
7- |
Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçülerinin gözden geçirilmesi, Excel eklentileri kullanarak tanımlayıcı istatistikleri hesaplama
|
8- |
Çarpıklık, basıklık, normal dağılım, histogram kavramlarının tanıtılması ve Excel''de hesaplanmaları
|
9- |
Vize Sınavı
|
10- |
Regresyon doğrusu, korelasyon, evren, örneklem, hata, seçkisiz hata ve sistematik hata kavramlarının tanımlanması ve açıklanması.
|
11- |
Korelasyon analizi ve Uygulamalar 1
|
12- |
Korelasyon analizi - Uygulamalar 2
|
13- |
Doğrusal regresyon – Örnekli anlatım ve Excel uygulaması 1
|
14- |
Doğrusal regresyon – Örnekli anlatım ve Excel uygulaması 2
|
15- |
İki regresyon doğrusu arasındaki ilişkinin istatistiki olarak tanımlanabilmesi 1
|
16- |
İki regresyon doğrusu arasındaki ilişkinin istatistiki olarak tanımlanabilmesi 2
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilerin temel istatistiksel kavramları ve kullanım alanlarını öğrenmelerini sağlamak
|
2- |
Farklı alanlarda ihtiyaç duyulan verilerin temin edilmesi ve derlenmesi
|
3- |
Seri türleri ve serilerin grafikle gösterilmesinin öğrenilmesi
|
4- |
Elde edilen verilerin tanımlayıcı istatistiklerinin oluşturulması ve grafik ile özetlenmesi
|
5- |
İş hayatında sıklıkla ihtiyaç duyulan istatistiksel tekniklerin kullanılması
|
6- |
Değişkenler ve değişken dağılımlarının öğrenilmesi
|
7- |
Sayısal analiz becerisi kazanılması
|
8- |
Elde edilen sonuçların yorumlanması
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Neil Salkind, İstatistikten Nefret Edenler için İstatistik (2. baskı, Çev. Alper Çuhadaroğlu), 2019, Pegem Akademi Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cenk İltir, Excel ile İstatistiksel Veri Analizi (2019, 2. baskı), Seçkin Yayınevi.
|
|