Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NANOTEKNOLOJİYE GİRİŞ |
İkinci düzey |
FİZ 517 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE, SLAYT
|
Dersin amacı
|
Bu ders, öğrencilere multidisipliner bir alan olan nanoteknolojiyi geniş ve kapsamlı bir şekilde anlatmak içindir. Ders boyunca, öğrenciler fiziksel olayları ve teorik kavramları anlayarak nanometre ölçeğinde yapıları gözlemleyerek, imal ve işlenmesi için de deneysel teknikleri öğreneceklerdir.
Dersin bir başka amacı da öğrencileri mikro elektronik de kullanılan yukarıdan aşağıya yaklaşım ve kimya/biokimya da kullanılan aşağıdan yukarıya yaklaşımlarıyla tanıştırmaktır. Böylelikle yeni ve disiplinlerarası teknolojiler yaratan yeni gelişmeler öğrencilere aktarılacaktır.
Nanodünyadaki son yapılan bilimsel ve teknolojik çalışmalar ile nanobilim ve nanoteknolojinin endüstriyel uygulamaları öğrencilere tanıtılacaktır
|
Dersin tanımı
|
Küçüklük ve ölçekleme yasaları, nanoparçacıkların özellikleri, küçük sistemlerde fizik, potansiyel engelinden tünelleme, nanoyapıları belirleme aygıtları, taramalı tünelleme mikroskopu, atomik kuvvet mikroskopu, elektron mikroskopu, baştan aşağı nanoyapılar, dipten başa nanoyapılar, nanoteller ve kuantum noktaları.
|
1- |
Büyükten Küçüğe Mikro ve Nanoteknoloji
|
2- |
Büyükten Küçüğe Mikro ve Nanoteknoloji
|
3- |
Kuantum Fiziğine Giriş
|
4- |
Kuantum Fiziğine Giriş
|
5- |
Kuantum Fiziğine Giriş
|
6- |
Kuantum Fiziğine Giriş
|
7- |
Atomik Orbitaller ve Karbon Nanotüpler
|
8- |
Atomik Orbitaller ve Karbon Nanotüpler
|
9- |
Metaller ve İletken Elektronlar
|
10- |
Metaller ve İletken Elektronlar
|
11- |
Elektron Mikroskopu
|
12- |
Taramalı Tünelleme Mikroskobu (STM)
|
13- |
Atomik Kuvvet Mikroskobu (AFM)
|
14- |
Optiksel Cımbızlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Küçüklük ve ölçekleme yasalarını bilir.
|
2- |
Nanoparçacıkların manyetik davranışlarını bilir.
|
3- |
Nanoparçacıkların kimyasal özelliklerini bilir.
|
4- |
Küçük sistemlerde kuantum mekaniğini ve olaylarını bilir
|
5- |
Tünelleme olayını bilir
|
6- |
Parçacıklar ve dalgaları bilir.
|
7- |
Elektron mikroskopunu tanır.
|
8- |
Taramalı tünelleme mikroskopunu tanır.
|
9- |
Nanoyapılı malzemelerin mekanik, manyetik ve kimyasal özelliklerini bilir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
|
|
8- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
10- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
11- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
7
|
1
|
7
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
6
|
12
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
20
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
NANOBİLİM VE NANOTEKNOLOJİ, PROF. DR. FEVZİ KÖKSAL - DOÇ. DR. RAHMİ KÖSEOĞLU, NOBEL YAYIN, ANKARA, 1. BASIM, 2014. ISBN: 978-605-133-808-8
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-KUANTUM MEKANİĞİ, PROF. DR. FEVZİ KÖKSAL - DR. RAHMİ KÖSEOĞLU, NOBEL YAYIN, ANKARA, 2. BASIM, 2010. ISBN: 978-9944-77-0042-6.
2-Introduction to Nanotechnology, by Frank J. Ovens.
3-Electronic Properties of Materials, Rolf E Hummel
Springer 2011.
3- Introduction to Nanotechnology, by Frank J. Ovens
|
|