Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜZECİLİK II |
Birinci düzey |
SNT322 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Toplumsal bir kurum olan müzelerin işlevleri; müze koleksiyonlarını oluşturan eserler, müzelere nasıl kazandırılmaktadır? Müze eserlerinin korunması, belgelenmesi, sergilenmesi nasıl gerçekleşmektedir?; eserlerin eğitimsel amaçlı kullanımları; bölge müzelerini ziyaret ve müzelerin işleyişi konusunda yerinde gözlem.
Ülkemizin tarihi sanat eserleri zenginlikleri, tarihi eserlerin toplanması metotları, bu eserlerin koleksiyonu ve gösterimi, muhafazası, bakımı ve geliştirilmesi görülecektir. Müze yönetimi ve organizasyonu, eğitim kurumu olarak önemi. Türkiye ve Türkiye dışındaki müzelerde uygulamalı çalışmaların yapılması. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu. Konu ile ilgili terimlerin açıklanması. Eser envanterinin yapılması. Anıt Fişi ve Sit Fişi’nin düzenlenmesi. Define arama, özel müzeler ve kolleksiyonculuk ile ilgili yönetmeliklerin uygulama esasları. Kültür ve tabiat varlıklarıyla ilgili olarak yapılacak yüzey araştırması, sondaj ve kazılar. Kazı teknikleri ve uygulama alanları. Etnografik nitelikteki kültür varlıkları. Eser temizliği ve onarımı. Anıtların korunması ve onarılması hakkında detaylı bilgi sağlanması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Arkeoloji nedir? Türk arkeolojisinin sorunları. Arkeoloji ve müze bağlantısı. Müze pedagojisi. Müzelerde malzeme seçimi, korunması ve sergilenmesinde yeni yaklaşımlar. Çocuklar için müze eğitimi.
|
1- |
Müze İdaresi- Müze Mevzuatı, Koleksiyon Geliştirme konuları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
2- |
Müzedeki Eserlerin kayıt ve envanter çalışmalarının nasıl yapılması gerektiğini ve envanter hazırlamanın nasıl olması gerektiği hakkında fikir sahibi olacaktır.
|
3- |
Müzede eserlerin envantere kayıt edilmesi, taşınabilir kültür varlıklarını envanterleme çalışmaları, Eserlerin müzeye gelişi, müzede uygulama, Müzede eserleri Belgeleme Yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
4- |
Müzede araştırma yöntemleri, Müze envanterinde bulunan eser türlerine yönelik teknik, malzeme ve süsleme açısından eserlerin araştırılmasını kavrar.
|
5- |
Koleksiyonlar Sergileme Ve Koruma, Bakım, Depolama konularında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Taşınmaz Kültür varlıklarının Belgelenmesi ve korunması çalışmalarını uygular.
|
7- |
Anıtlar ve Sit alanları hakkında bilgi sahibi olur. Ayrıca bu alanlar yapılması gereken çalışmalar hakkında da fikir edinir.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anıt fişi, Sit fişi düzenleme ve sitler hakkında fikir sahibi olur.
|
10- |
Araştırma Raporları, Araştırma yazıları ve müzede yapılan yazışmaların nasıl olması gerektiği sorusuna cevap verebilir.
|
11- |
Müze uzmanlarının görevleri; Müzelerde Eğitim Etkinlikleri, Halkla İlişkiler konularına vakıf olur.
|
12- |
Kültür Bakanlığı, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünün görevleri konularına vakıf olur. Müzeler iç hizmetler yönetmeliği hakkında bilgi sahibi olur.
|
13- |
Kültür ve tabiat varlıklarını koruma yüksek kurulu ve Bölge kurulları Kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurulu kararları, Uluslar arası kuruluşlar ve ilke kararları konularına vakıf olur.
|
14- |
Kültür ve tabiat varlıklarını koruma kanunu (2863 sayılı yası) Tüzük ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Müze İdaresi- Müze Mevzuatı, Koleksiyon Geliştirmesi hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
2- |
Müzedeki Eserlerin kayıt ve envanter çalışmaları hakkında bilgi edinilecektir.
|
3- |
Müzede eserlerin envantere kayıt edilmesi müzede uygulama, Belgeleme Yöntemleri hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
4- |
Müzede araştırma yöntemleri hakkında fikir edinilecektir.
|
5- |
Koleksiyonlar Sergileme Ve Koruma, Bakım, Depolama hakkında bilgi edinilecektir.
|
6- |
Taşınmaz Kültür varlıklarının Belgelenmesi ve korunmasına yönelik faaliyetler hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
7- |
Anıtlar ve Sit alanları hakkında bilgi edinilecektir.
|
8- |
Anıt fişi, Kentsel Sit,Araştırma Raporları, Araştırma yazıları,Müze uzmanlarının görevleri; Müzelerde Eğitim Etkinlikleri, Halkla İlişkiler hakkında bilgi edinilecektir.
|
9- |
Kültür Bakanlığı, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünün görevleri öğrenilecektir.
|
10- |
Kültür ve tabiat varlıklarını koruma yüksek kurulu ve Bölge kurulları Kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurulu kararları, Uluslar arası kuruluşlar ve ilke kararları,Kültür ve tabiat varlıklarını koruma kanunu (2863 sayılı yası) Tüzük ve yönetmelikler hakkında bilgi edinilecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Alpözen,T.O.(1998) “ Çağdaş Müzecilik” 4.Müzecilik Semineri Bildiriler,ss.37.
Atasoy, Sümer (1999) Müzecilikten Yansımalar, 1.Baskı, Anka Yayınları, İstanbul.
Atasoy, Sümer, (1984) “Türkiye’de Müzecilik” Cumhuriyet Dönemi Türk Ansiklopedisi 46, ss.1458-1471.
Atasoy,Sümer,(1994) “ Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Türk Müzeciliği” Anons Plastik sanatlar Dergisi 41-42, ss. 38-39.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
E. Yücel. Türkiye’de Müzecilik, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yay., 1999.
E.P. Alexander – W.T. Alderson. (Introduction) Museums in Motion: An Introduction to the History and Functions of Museums (Museums in Motion), Altamira Pr; Reprint edition, 1995.,
E.Yücel,Türkiye'de Müzecilik,İstanbul,1999 s.110 not 16,s.127 not 117,s.128
Gerçek, Ferruh, Türk Müzeciliği, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1999.
Gürbüz ERGİNER Müzecilikte Fonksiyonalizm. I. MÜZECİLİK SEMİNERİ 27-28 Aralık1989 Eskişehir 1990
J.H. Falk. Museum Experience The Compass Press., 1992.
|
|