Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
Birinci düzey |
HİT 354 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Medya Okuryazarlığı dersi, (a) bilgiye erişim, (b) erişilen veya gönderilen iletileri çözümleyebilme, (c) çözümlenen iletileri bir çok açıdan değerlendirebilme ve (d) farklı iletişim kanal, araç ve teknikleri kullanarak kendi iletilerini oluşturabilme/üretebilme olanındaki yeterliliklerin kazanılması olarak tanımlanabilmektedir. Bu bağlamda, medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, reklam gibi programların ve her tür medya mesajlarının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelenmesini yapabilen, böylece medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir.
|
1- |
Medya Okuryazarlığını gerektiren koşullar
|
2- |
Medya Okuryazarlığı kavramının incelenmesi
|
3- |
Temel gereksinimler ve ilkelerinin belirlenmesi
|
4- |
Medya Okuryazarlığında kazanılması gereken temel beceri alanları
|
5- |
Medya Okuryazarlığını ile ilgili bazı temel kavramlar
|
6- |
Medyanın itici gücü reklamlar; reklam nedir?, reklamla ilgili temel kavramlar nelerdir?, başlıca reklam alanları nelerdir?
|
7- |
Reklamların Çözümlenmesi; bir reklamın anatomisi, tasarımda yapısal ve biçimsel özelikler, yerleşim ögeleri nelerdir?
|
8- |
Reklamlar nasıl çözümlenir?, Televizyon reklamlarındaki tuzaklar, reklamların yerleştirdiği mitler
|
9- |
Haberler; haber yapım süreçlerini etkileyen faktörler, haberlerde karşılaşılan temel sorunlar, haberlerde taraflılık sorunu, haber tüketimine yönelik öneriler
|
10- |
Propaganda teknikleri; Başlıca kullanılan propaganda teknikleri, Karşı propagandanın temel ilkeleri
|
11- |
Duygular ve Duygu çekiciliği; medya açısından duygunun önemi, duyguların etkileri,
|
12- |
Beynin çalışması, duyguları ateşleyen unsurlar, duygular penceresinden medyaya bakış, duyguların olumlu yönde kullanılması, medya iletilerini duygusal perspektiften yorumlama,
|
13- |
Önyargılar ve Stereotipler; tanımlar ve önyargı biçimleri, kurmaca, stereotipleme,
|
14- |
Önyargılı ve stereotiplerin temsillerinin etkileri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler medya okuryazarlığı hakkındaki temel bilgi sahibi olacaklardır.
|
2- |
Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar ve temel beceriler hakkındaki bilgi düzeyi artacaktır.
|
3- |
Öğrencilerin medya mesajlarını pasif alıcı olarak değil, çözümlemeci yaklaşımla aktif değerlendirmeci olarak algılamaları gereği anlatılacaktır. Böylece bilinçli medya içeriği tüketicisi ve alternatif medya içeriği üreticisi bireylerin yetiştirilmesi ve bu anlayışların geliştirilmesi sağlanacaktır.
|
4- |
Medyadan gelen bilgilere doğrudan inanmak yerine onun arkaplanını, çıkar ilişkilerini, dünya görüşünün içeriğe etkisini, neticede bu işten kimin kazanıp kimin kaybettiğini de araştıran, keşfeden, yorumlayan, alternatifler sunan, farklı öykülere de açık, ufku geniş bireyler için düşünmeyi ve değerlendirmeyi öğrenme ortamı oluşturulacaktır.
|
5- |
Medyayı okuyabilmek için çeşitli açılardan sorular sorabilmek gerekmektedir. Bu derste medya mesajlarını negatif yaklaşımla eleştirmek değil, olumlu ve olumsuz yönleriyle irdelemek üzere sorular yönlendirmek; yerinde ve zamanında güçlü sorular yönlendirebilme becerilerinin kazandırılacaktır.
|
6- |
Medyayı okuma becerileri: Haber, Reklam, Film/Dizi çözümlemeleri hakkında bilgi düzeyleri artacaktır.
|
7- |
Kitle iletişim araçlarındaki mesaj ve metinlerinin analizini yapabilme ve eleştirel olarak değerlendirebime kapasitesi artacaktır.
|
8- |
Propaganda teknikleri hakkında bilgi sahibi olacak; reklam, haber gibi programlarda bunların nasıl kullanıldığının farkına varacaktır.
|
9- |
Duygular, duygu çekiciliği ve bunun kullanımı hakkında farkındalık düzeyleri artacaktır.
|
10- |
Öğrencilerin medyadaki örtük ve açık iletilerin farkına varma düzeyi artacaktır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Eleştirel Medya Okuryazarlığı(Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar), Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon yayıncılık, 2. Basım, 2010, İstanbul.
|
|