Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Mimarlik (y.l.) > MİMARLIKTA ESNEKLİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİMARLIKTA ESNEKLİK İkinci düzey MİM 566 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KEMAL DEMİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KEMAL DEMİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Mimarlıkta yapıların tek bir işlev ile biçimlendirilmelerinin yanı sıra zamanın ruhuna uygun olarak gelecekte esneklik kavramı doğrultusunda farklı işlevlerle varlığını sürdürebileceği bilincinin oluşturulması.
Dersin tanımı Esneklik kavramı, bileşenleri, belirsizlik, uyabilirlik, yeniden işlevlendirme, esneklik stratejileri, forty ve hill esneklik, kategorizasyon, 1950 sonrası, fonksiyonel esneklik, değişken sistemler, parçadan bütüne, sabit sistemler, esneklikte süreklilik, homojen yapılar, heterojen yapılar, yapı sistemine müdahale açısından esneklik, büyüme esnekliği, fonksiyonel, taşıyıcı sistem, tesisat, donatı esnekliği, yatay ve düşey tesisat sisteminde esneklik, bölücü iç duvarlarda esneklik, yatay-düşey ve fiziksel olmayan bölücüler, donatı elamanlarında esneklik, yapı elemanlarına bağlı donatılar, yapı elemanlarından bağımsız donatılar, esneklik gereksiniminin nedenleri ve insan faktörü, fiziksel-psiko-sosyal-ekonomik gereksinimler, çevre faktörü, fiziksel ve fonksiyonel eskime, teknoloji faktörü, statik, esneklik, tasarım, yapım, kullanım esnekliği… İhtiyaç ve mimari çevre sisteminin nitelikleri ve ilişkileri, fiziksel ve fonksiyonel ihtiyaçlar, bina ihtiyaç programı, yapı sistemi, mekanı etkilemeyen unsurlar, servisler ve sistemler.

Dersin içeriği
1- Esneklik kavramı, bileşenleri
2- Belirsizlik, uyabilirlik, yeniden işlevlendirme
3- esneklik stratejileri, forty ve hill esneklik
4- 1950 sonrası, fonksiyonel esneklik, değişken sistemler, parçadan bütüne, sabit sistemler
5- Esneklikte süreklilik, homojen yapılar, heterojen yapılar, yapı sistemine müdahale açısından esneklik + Ödev: Öğrencilerin seçecekleri esneklik bağlamına yönelik yapıların belirlenmesi
6- Büyüme esnekliği, fonksiyonel, taşıyıcı sistem, tesisat, donatı esnekliği, yatay ve düşey tesisat sisteminde esneklik
7- Bölücü iç duvarlarda esneklik, yatay-düşey ve fiziksel olmayan bölücüler, donatı elamanlarında esneklik, yapı elemanlarına bağlı donatılar, yapı elemanlarından bağımsız donatılar
8- ARA SINAV (Ödev Teslimi)
9- Esneklik gereksiniminin nedenleri ve insan faktörü, fiziksel-psiko-sosyal-ekonomik gereksinimler, çevre faktörü
10- Fiziksel ve fonksiyonel eskime, teknoloji faktörü, statik, esneklik, tasarım, yapım, kullanım esnekliği
11- İhtiyaç ve mimari çevre sisteminin nitelikleri ve ilişkileri, fiziksel ve fonksiyonel ihtiyaçlar, bina ihtiyaç programı, yapı sistemi, mekanı etkilemeyen unsurlar, servisler ve sistemler
12- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu ve tartışmalar
13- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu ve tartışmalar
14- Genel Tekrar / Sorular-Cevaplar
15- YARIYIL SONU SINAVI (ÖDEVLERİN TESLİMİ)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mimarlıkta Esneklik, belirsizlik, uyabilirlik ve yeniden işlevlendirme olgusunu tanımlar.
2- Binalarda işlevsel sürekliliğin zamanın ruhuna bağlı olarak dönüşebileceğini öngörür.
3- Binalarda taşıyıcı sistem, tesisat sistemi, yapı elemanları ve donatı elemanlarının esnekliğe yönelik potansiyelini belirler.
4- Mevcut binaların yeniden işlevlendirme sürecini kavrar.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mimari Tasarım
2- Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
3- Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
4- Mimarlık Tarihi
5- Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
6- Malzeme Bilgisi
7- Kentsel Tasarım/Şehircilik
8- Sanat Tarihi
9- Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 8 6 48
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 6 3 18
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar -Mimari Tasarımda Belirsizlik; Esneklik/Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları ve Çözümü Üzerine Bir Araştırma, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul. -Mimari Biçimin Oluşturulması Açısından Bina Programlama Nitelikleri, Bina Programlama, TBTAK, Ankara. -Flexible Architecture that Responds to Change, Laurence King Publishing, Londra. -Tranformable Building Structures, Design for Disassembly as a Way to Introduce Sustainable Engerieering to Building Design and Construction, Doktora Tezi, Delft Teknik Üniversitesi, Hollanda. -Gropius, W., 1993. Eight Steps Toward a Solid Architecture, in Architecture Culture, 1943-1968 : A Documentary Anthology, s, 178, Ed. by Ockman, j. with the Collaboration of Eigen, E., Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation: Rizzoli, New York -Forty, A., 2000. Words and Buildings, Thames & Hudson, London. -Hertzberger, H., 1991. Lessons for Students, 010 Publisher, Rotterdam. -Van Eyck, A., 1993. Steps Toward a Configurative Discipline, in Architecture Culture, 1943-1968 : A Documentary Anthology, s, 348-360, Ed. by Ockman, j. with the Collaboration of Eigen, E., Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation: Rizzoli, New York -Hill, J., 2003. Action of Architecture. Architects and Creative Users, Routledge, New York. -Colquhoun, A., 1985. Essays in Architecture Criticism: Modern Architecture and Historical Change, MIT Press, New York. -Carter, P., 1974. Mies at Work, Phaidon Press, New York. -Venturi, R., 1966,1977. Complexity and Contradiction in Architecture, The Mueseum of Modern Art, New York -Bilgin, İ., Mies van der Rohe''nin Sürdüğü İz, http:/www.arkitera.com/v1/diyalog/ihsanbilgin/miesvanderrohe3.htm, Şubat 2007 -Harvey, D., 2006. Postmodernliğin Durumu, Metis Yayınları, İstanbul -Şenel, A., 2010. Sürdürülebilir Bina Yapım İlkelerinin ve Yeni yaklaşımların İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi FBE, İzmir -Bilgin, İ., 1999. Serbest Plan, Serbest Cephe, Serbest Ev…, Cogito, Yapıkredi Yayınları, İstanbul, 18:144-157. -Kepekçioğlu, B., 2007. Fonksiyonel Esneklik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ FBE, İstanbul. -Richard, R.B., 2006 “Industrialised, Flexible and Demountable Building Systems: Quality, Economy and Sustainability”, CRIOCM 2006 International Symposium on Advancement of Construction Management and Real Estate, 3-5 November 2006, Pekin.

Ders ile ilgili dosyalar