Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARLIKTA ESNEKLİK |
İkinci düzey |
MİM 566 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Mimarlıkta yapıların tek bir işlev ile biçimlendirilmelerinin yanı sıra zamanın ruhuna uygun olarak gelecekte esneklik kavramı doğrultusunda farklı işlevlerle varlığını sürdürebileceği bilincinin oluşturulması.
|
Dersin tanımı
|
Esneklik kavramı, bileşenleri, belirsizlik, uyabilirlik, yeniden işlevlendirme, esneklik stratejileri, forty ve hill esneklik, kategorizasyon, 1950 sonrası, fonksiyonel esneklik, değişken sistemler, parçadan bütüne, sabit sistemler, esneklikte süreklilik, homojen yapılar, heterojen yapılar, yapı sistemine müdahale açısından esneklik, büyüme esnekliği, fonksiyonel, taşıyıcı sistem, tesisat, donatı esnekliği, yatay ve düşey tesisat sisteminde esneklik, bölücü iç duvarlarda esneklik, yatay-düşey ve fiziksel olmayan bölücüler, donatı elamanlarında esneklik, yapı elemanlarına bağlı donatılar, yapı elemanlarından bağımsız donatılar, esneklik gereksiniminin nedenleri ve insan faktörü, fiziksel-psiko-sosyal-ekonomik gereksinimler, çevre faktörü, fiziksel ve fonksiyonel eskime, teknoloji faktörü, statik, esneklik, tasarım, yapım, kullanım esnekliği…
İhtiyaç ve mimari çevre sisteminin nitelikleri ve ilişkileri, fiziksel ve fonksiyonel ihtiyaçlar, bina ihtiyaç programı, yapı sistemi, mekanı etkilemeyen unsurlar, servisler ve sistemler.
|
1- |
Esneklik kavramı, bileşenleri
|
2- |
Belirsizlik, uyabilirlik, yeniden işlevlendirme
|
3- |
esneklik stratejileri, forty ve hill esneklik
|
4- |
1950 sonrası, fonksiyonel esneklik, değişken sistemler, parçadan bütüne, sabit sistemler
|
5- |
Esneklikte süreklilik, homojen yapılar, heterojen yapılar, yapı sistemine müdahale açısından esneklik + Ödev: Öğrencilerin seçecekleri esneklik bağlamına yönelik yapıların belirlenmesi
|
6- |
Büyüme esnekliği, fonksiyonel, taşıyıcı sistem, tesisat, donatı esnekliği, yatay ve düşey tesisat sisteminde esneklik
|
7- |
Bölücü iç duvarlarda esneklik, yatay-düşey ve fiziksel olmayan bölücüler, donatı elamanlarında esneklik, yapı elemanlarına bağlı donatılar, yapı elemanlarından bağımsız donatılar
|
8- |
ARA SINAV (Ödev Teslimi)
|
9- |
Esneklik gereksiniminin nedenleri ve insan faktörü, fiziksel-psiko-sosyal-ekonomik gereksinimler, çevre faktörü
|
10- |
Fiziksel ve fonksiyonel eskime, teknoloji faktörü, statik, esneklik, tasarım, yapım, kullanım esnekliği
|
11- |
İhtiyaç ve mimari çevre sisteminin nitelikleri ve ilişkileri, fiziksel ve fonksiyonel ihtiyaçlar, bina ihtiyaç programı, yapı sistemi, mekanı etkilemeyen unsurlar, servisler ve sistemler
|
12- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu ve tartışmalar
|
13- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu ve tartışmalar
|
14- |
Genel Tekrar / Sorular-Cevaplar
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI (ÖDEVLERİN TESLİMİ)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mimarlıkta Esneklik, belirsizlik, uyabilirlik ve yeniden işlevlendirme olgusunu tanımlar.
|
2- |
Binalarda işlevsel sürekliliğin zamanın ruhuna bağlı olarak dönüşebileceğini öngörür.
|
3- |
Binalarda taşıyıcı sistem, tesisat sistemi, yapı elemanları ve donatı elemanlarının esnekliğe yönelik potansiyelini belirler.
|
4- |
Mevcut binaların yeniden işlevlendirme sürecini kavrar.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
8
|
6
|
48
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
6
|
6
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
6
|
3
|
18
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Mimari Tasarımda Belirsizlik; Esneklik/Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları ve Çözümü Üzerine Bir Araştırma, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul.
-Mimari Biçimin Oluşturulması Açısından Bina Programlama Nitelikleri, Bina Programlama, TBTAK, Ankara.
-Flexible Architecture that Responds to Change, Laurence King Publishing, Londra.
-Tranformable Building Structures, Design for Disassembly as a Way to Introduce Sustainable Engerieering to Building Design and Construction, Doktora Tezi, Delft Teknik Üniversitesi, Hollanda.
-Gropius, W., 1993. Eight Steps Toward a Solid Architecture, in Architecture Culture, 1943-1968 : A Documentary Anthology, s, 178, Ed. by Ockman, j. with the Collaboration of Eigen, E., Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation: Rizzoli, New York
-Forty, A., 2000. Words and Buildings, Thames & Hudson, London.
-Hertzberger, H., 1991. Lessons for Students, 010 Publisher, Rotterdam.
-Van Eyck, A., 1993. Steps Toward a Configurative Discipline, in Architecture Culture, 1943-1968 : A Documentary Anthology, s, 348-360, Ed. by Ockman, j. with the Collaboration of Eigen, E., Columbia University Graduate School of Architecture, Planning, and Preservation: Rizzoli, New York
-Hill, J., 2003. Action of Architecture. Architects and Creative Users,
Routledge, New York.
-Colquhoun, A., 1985. Essays in Architecture Criticism: Modern Architecture and Historical Change, MIT Press, New York.
-Carter, P., 1974. Mies at Work, Phaidon Press, New York.
-Venturi, R., 1966,1977. Complexity and Contradiction in Architecture, The Mueseum of Modern Art, New York
-Bilgin, İ., Mies van der Rohe''nin Sürdüğü İz, http:/www.arkitera.com/v1/diyalog/ihsanbilgin/miesvanderrohe3.htm, Şubat 2007
-Harvey, D., 2006. Postmodernliğin Durumu, Metis Yayınları, İstanbul
-Şenel, A., 2010. Sürdürülebilir Bina Yapım İlkelerinin ve Yeni yaklaşımların İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi FBE, İzmir
-Bilgin, İ., 1999. Serbest Plan, Serbest Cephe, Serbest Ev…, Cogito, Yapıkredi Yayınları, İstanbul, 18:144-157.
-Kepekçioğlu, B., 2007. Fonksiyonel Esneklik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ FBE, İstanbul.
-Richard, R.B., 2006 “Industrialised, Flexible and Demountable Building Systems: Quality, Economy and Sustainability”, CRIOCM 2006 International Symposium on Advancement of Construction Management and Real Estate, 3-5 November 2006, Pekin.
|
|