Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > HADİS TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HADİS TARİHİ Birinci düzey İLH107 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. SELAHATTİN AYDEMİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Selahattin Aydemir
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Ahmet Özdemir
Dersin veriliş şekli Teorik-Yüzyüze
Dersin amacı Hadis tarihinin temel problemlerine ilişkin bakış açısının kazanımı
Dersin tanımı Sünnet ve hadisin tarih içerisinde geçirdiği serüvenin ve buna dair problemlerin irdelendiği bir derstir.

Dersin içeriği
1- Sünnet Hadisin Tanımı
2- Sünnet Hadisin Tanımı Unsurları
3- Hz. Peygamber ve Sahabe Dönemi Hadis
4- Hz. Peygamber ve Sahabe Dönemi Hadis
5- Hadislerin Kitabeti
6- Hadislerin Kitabeti
7- Hadislerin Tedvini
8- Hadislerin Tedvini
9- Hadiste İsnadın Kullanımı
10- Hadiste İsnadın Kullanımı
11- Cerh ve Ta''dil Hareketinin Ortaya Çıkışı
12- Cerh ve Ta''dil Hareketinin Ortaya Çıkışı
13- Tasnif Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi
14- Tasnif Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler hadis ve sünnet arasındaki fark kavrar
2- Sahabe dönemi hadis rivayetinin serüveni ve problemlerini farkeder
3- Hadislerin yazılmasıyla ilgili meseleleri öğrenir
4- Hadiste isnadın ortaya çıkışı ve sonuçlarını analiz eder
5- Cerh ve ta''dil hareketinin sebep ve sonuçlarına ilişkin yorumlar yapabilir
6- Tasnif sistemlerinin tarihi sürecine dair bakış açısına sahip olur.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 5 5 25
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1- Bekir Kuzudişli, Hadis Tarihi 1-Ahmet Yücel, Hadis Tarihi 2-Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi
Yardımcı Kaynaklar 1-Ders konularıyla ilgili çeşitli makaleler

Ders ile ilgili dosyalar