Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik konular üzerine odaklanacaktır. Ders, ellişer dakikalık haftada üç ders şeklindedir. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, vitamin aksiyon mekanizması, diet kaynakları, kimyasal stabilitesi, biyoyararlanımı, vitamin eksikliği ve toksisitesi, ve ilişkili hastalıklar, fonksiyonları ve koenzim olarak fonksiyonları vs..gibi konuları içeren vitamin biyokimyasının anlaşılmasını öğrencilere öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.
|
1- |
Giriş, genel kavramlar, tanımlamalar, eksikliği, vucudun vitamin statüsünün belirlenmesi, stabilitesi ve biyoyararlanım.
|
2- |
Vitamin A: Vitamin A nın biyolojik dolaşımı ve metabolizması, vucudun vitamin A statüsünün belirlenmesi, vitamin A nın fonksiyonları
|
3- |
Vitamin D: Vitamin D nin metabolizması, kalsiyum homestazisi ve vitamin D, vucudun vitamin D statüsünün belirlenmesi, vitamin D nin klinik özellikleri
|
4- |
Vitamin E: Vitamin E nin antioksidan fonksiyonu, vitamin E eksikliği, vucudun vitamin E statüsünün belirlenmesi
|
5- |
Vitamin K: Koagulasyon ve vitamin K bağımlı proteinler, vitamin K eksikliği, vucudun vitamin K statüsünün belirlenmesi
|
6- |
ARA SINAV
|
7- |
Vitamin B1, Vitamin B2: Vitamin B1 ve Vitamin B2 nin metabolik fonksiyonları
|
8- |
Niasin (Vitamin B3 or Vitamin PP): Niasinin metabolik fonksiyonu, tiamin ve triptofan eksikleri
|
9- |
Vitamin B6: vitamin B6 nın metabolik fonksiyonu.
|
10- |
Folic asit (Vitamin B9): Folate absorbsiyonu, enterohepatik dolaşımı ve doku alımı, eksikliği.
|
11- |
Vitamin B12: Vitamin B12 nin metabolik fonksiyonu, vitamin B12 eksikliği
|
12- |
Biotin (Vitamin B8): Biotinin metabolik fonksiyonu, biotin bağımlı enzimler.
|
13- |
Pantotenik acit (Vitamin B5): Pantotenik asidin metabolik fonksiyonu..
|
14- |
Vitamin C: Ksenobiotik metabolizmasında vitamin C, askorbatın oksidasyonu ve redüksiyonu,
Vitamin C: Vitamin C in xenobiotic metabolism, oxidation and reduction of ascorbate, ascorbate ekskresyonu vitamin Cnin metabolik fonksiyonu
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
vitamin aksiyon mekanizması, diet kaynakları, kimyasal stabilitesi, biyoyararlanımı, vitamin eksikliği ve toksisitesi, ve ilişkili hastalıklar, fonksiyonları ve koenzim olarak fonksiyonları vs..gibi konuları içeren vitamin biyokimyasının anlaşılmasını öğrencilere öğretmektir.
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
10
|
50
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
198
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
William J Marshall, Stephen K Bangert. Clinical Biochemistry. Sixth edition. Elsevier Publishing. ISBN: 9780723434559. 2008.
Gerald F., Combs JR. The Vitamins: Fundamental Aspects in Nutrition and Health, 3rd Edition. ISBN: 978-12-183493-7.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|