Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > POLİMER KİMYASINA GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
POLİMER KİMYASINA GİRİŞ Birinci düzey TEKP 201 Zorunlu 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLHAN GÜLER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL KARACAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Polimerlerin yeri ve önemini kavramak, polimerlerin kullanım alanlarını bilmek, polimerlerin sınıflandırılması ve isimlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olmak, polimerlerin polimerizasyonu hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin tanımı Polimerlerin önemi ve hayatımızdaki yeri, polimerlerin sınıflandırılması, polimerlerin isimlendirilmesi, polimerlerin sentezleme yöntemleri, polimerlerden sentetik lif üretim yöntemleri

Dersin içeriği
1- Referanslar/kaynaklar, ders içerikleri, Türkiye’de ve dünyada polimer kimyasının önemi, polimer kimyasının tarihi gelişimi, dünya ve Türkiye’de plastik üretimi ve tüketimi.
2- Polimer temel tanımları ve terimleri. Monomer, oligomer, polimer. Yinelenen birim, polimer zinciri, zincirkonformasyonu, ana zincir, yan grup.
3- Polimerlerin sınıflandırılması (1. bölüm). Molekül ağırlıklarına göre (oligomer, makromolekül), Kaynaklarına göre doğal ve yapay polimerler, Ana zinciri oluşturan atomların türüne göre organik ve anorganik polimerler, Isıya karşı gösterdikleri davranışa göre (termoplastikler ve termosetting polimerleri).
4- Polimerlerin sınıflandırılması (2. bölüm). Zincirlerin düzenleniş şekillerine göre (doğrusal, dallanmış ve çapraz bağlı polimerler), Zincir yapısındaki monomerin türüne göre (homopolimer, kopolimer), kopolimer türleri (rast gele kopolimer, ardışık kopolimer, blok kopolimer, aşı kopolimeri).
5- Polimerlerin sınıflandırılması (3. bölüm). Sentez tepkimelerinin işleyiş biçimine göre basamaklı ve katılma polimerleri. Merdiven polimerleri, spiro polimerleri, dendrimer polimerleri, yıldız polimerleri.
6- Polimerlerin adlandırılması. Katılma polimerlerin adlandırılması, basamaklı polimerlerin adlandırılması, kopolimerlerin adlandırılması, geleneksel ve IUPAC adlandırma sistemi. International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC).
7- Polimer üretiminde kullanılan girdiler (hammaddeler). Ham petrol, doğal gaz, kömür, bitkiler. Basamaklı polimerizasyonda kullanılan çıkış maddelerinin sentezi. Adipik asit. hekzametilendiamin, tereftalik asit, dimetil tereftalat, etilen glikol, kaprolaktam
8- ARA SINAV
9- Polimerlerde sentez (1. bölüm). Basamaklı polimerlerin polimerizasyonu. Katılma polimerlerin polimerizasyonu. Kondenzasyon tepkimeleri, yüksek mol kütleli polimer, düşük mol kütleli polimer, halka oluşum tepkimeleri.
10- Polimerlerde sentez (2. bölüm). Basamaklı polimerler-poliester: doğrusal poliesterlerin polimerizasyonu ve işleyiş mekanizmaları. Poliesterlerde polimerizasyon alanlarında tarihi gelişmeler. Polikarbonatların polimerizasyonu ve işleyiş mekanizmaları. Alifatik ve aromatik poliamitlerin polimerizasyonu ve işleyişmekanizmalarından örnekler.
11- Polimer lif teknolojisi, eriyikten çekme, jelden çekme yöntemleri ve bu yöntemler ile üretilen liflerin kimyasal, fiziksel ve mekanik özellikleri. Uygulama alanları.
12- Çözeltiden çekme yöntemleri ve bu yöntem ile üretilen liflerin kimyasal, fiziksel ve mekanik özellikleri. Uygulama alanları.
13- Polimer esaslı liflerin molekül yapısı, kristal yapılanma, kristallenmeyi etkileyen faktörler, kristalite oranlarının bulunması.
14- Polimer esaslı liflerin özellikleri.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Polimer kimyasının yerini ve hayatımızdaki önemini kavramak
2- Polimerlerin tanımını ve tarihi gelişimini anlamak
3- Polimerlerin çeşitlerini ve isimlendirilmesini anlamak
4- Polimerlerin üretiminde kullanılan ham madde kaynaklarını anlamak
5- Polimerlerin sentezleme yöntemlerini anlamak
6- Polimerlerin nihai ürüne çevrilmesi ve lif eğirme yöntemleri hakkında bilgi edinmek
7- Polimerlerin uygulama alanlarını anlamak
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Mehmet Saçak, ‘Polimer Kimyası’ 2. Bahattin Baysal, ‘Polimer Kimyası’ 3. Satılmış Basan, ‘Polimer Kimyası’ 4. Mehmet Saçak, ‘Lif ve Elyaf Kimyası’
Yardımcı Kaynaklar 1. Mehmet Saçak, ‘Polimer Kimyası’ 2. Bahattin Baysal, ‘Polimer Kimyası’ 3. Satılmış Basan, ‘Polimer Kimyası’ 4. Mehmet Saçak, ‘Lif ve Elyaf Kimyası’

Ders ile ilgili dosyalar