Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve laboratuar çalışması
|
Dersin amacı
|
Bu ders ile öğrencilerin moleküler tekniklerin öğrenmesi ve biyolojik problemlerin moleküler teknikler kullanılarak analiz edilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında Moleküler Biyolojide kullanılan yöntemler: Genel Bakış, Proteinlerin izolasyonu, Protein konsantrasyonunun belirlenmesi, protein ekstresinin konsantre edilmesi, proteinlerin elektroforetik analizi, SDS-PAGE yöntemi, İki boyutlu jel elektroforezi, protein jellerinin boyanması ve görüntülenmesi, protein jellerinin membrana aktarımı ve immunolojik saptama yöntemleri (Western Blotlama), proteinlerin farklı kromotografik yöntemlerle saflaştırılması, protein microarrayleri, ELISA yöntemi, enzimatik analizin temel ilkeleri, Enzim aktivitesinin belirlenmesi ve ölçülmesi konuları ile ilgili bilgiler verilerek uygun olan konular ile ilgili olarak pratik uygulamalar yapılacaktır.
|
1- |
Moleküler biyolojide kullanılan yöntemler: Genel Bakış
|
2- |
Proteinlerin İzolasyon Yöntemleri
|
3- |
Protein Konsantrasyonunun Belirlenmesi Ve Protein Ekstresinin Konsantre Edilmesi
|
4- |
Proteinlerin Elektroforetik Analizi
|
5- |
SDS-PAGE yöntemi
|
6- |
İki boyutlu jel elektroforezi
|
7- |
Protein Jellerinin Boyanması Ve Görüntülenmesi
|
8- |
Protein Jellerinin Membrana Aktarımı Ve İmmunolojik Saptama Yöntemleri (Western Blotlama)
|
9- |
Proteinlerin Farklı Kromotografik Yöntemlerle Saflaştırılması
|
10- |
Protein Microarrayleri
|
11- |
ELISA yöntemi
|
12- |
Proteomiks
|
13- |
Enzimatik analizin temel ilkeleri
|
14- |
Enzim aktivitesinin belirlenmesi ve ölçülmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fiziksel ve Kimyasal homojenizasyon yöntemlerini öğrenir ve uygular.
|
2- |
Proteinlerin izolasyonunu öğrenir ve protein konsantrasyonunun belirlenmesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Protein elektroforezi ve proteinlerin saflaştırılması hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Western Blotlama ve kromotografi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Protein microarraylerinin temel basamaklarını kavrar.
|
6- |
ELİSA yöntemini öğrenir.
|
7- |
Enzimatik Analiz ve aktivite belirleme yöntemlerini kavrar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
10
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
5
|
5
|
25
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
5
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Güler Temizkan, Nazlı Arda, Nobel Tıp Kitabevi, 2008
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Powerpoint sunumlar
|
|