Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL MİKROBİYOLOJİ |
Birinci düzey |
BİY303 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEVİL ALBAYRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEVİL ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı microorganizmaları tanımada gerekli temel bilgileri vermektir. Mikroorganizmaların morfolojileri, biyokimyaları ve fizyolojilerik özelikleri kullanılarak kültürlerinin yapılması, tanımlanmaları ve mikroorganizmaların doğadaki rolleri tartışılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Prokaryotik hücrenin yapısı ve işlevi, mikroorganizma genetiği, mikroorganizma metabolizması, mikroorganizma büyüme çeşitleri ve hesaplama yöntemleri, mikroorganizma izolasyon teknikleri, kültür ve tanımlamalarda kullanılan yöntemler, mikrobiyal çeşitlilik, temel virus yapısı ve bakteriyofajın önemi ve uygulamaları, konukçu-parazit etkileşimleri, temel immunolojiye giriş.
|
1- |
Tarihsel perspektif ve bakteri hücresine genel bakış.
|
2- |
Hücre zarı yapısal farklılıkları ve fonksiyonu. Genetik materyalin organizasyonu. Depo maddeleri ve diğer stoplazmik yapılar.
|
3- |
Gram pozitif ve Gram negatif duvar yapısı ve bunların biyosentezleri.
|
4- |
Pseudopeptidoglikon; Arkeabakterilerde hücre duvarının yapısı ve biyosentezi.
|
5- |
Prokaryotlarda sınıflandırma: Klasik, Nümerik ve Moleküler yaklaşımlar.
|
6- |
Besinsel ihtiyaçlar ve büyüme eğrileri
|
7- |
Mikrobiyal fizyolojiye genel bakış; Mikroorganizmaların enerji metabolizmaları
|
8- |
Mor, Yeşil ve Cyanobakterilerde fotosentez sistemlerindeki farklılıklar.
|
9- |
Kemolitotrofi; inorganik bileşiklerden enerji eldesi ve ototrofi
|
10- |
Aerobik anaerobik metabolizmalar ve fermentasyon.
|
11- |
Karbon, azot ve kükürt döngüsü ve mikropların ekolojik rolü
|
12- |
Endospor oluşumu
|
13- |
Baktariofajlar ve gen akaraım mekanizmaları
|
14- |
Arkeobakteriler, funguslar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikrobiyolojinin konularını ve kapsam alanını değerlendirebilir.
|
2- |
Mikroorganizma gruplarını ve genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Beslenme durumuna göre mikroorganizmaları gruplandırıp besin istekleri hakkında yorum yapabilir
|
4- |
Mikroorganizma gruplarının üretildiği ortamları bilir ve hazırlayabilir
|
5- |
Mikroorganizmaları genel olarak gruplayabilir ve fizyolojileri hakkında önermeler yapabilir
|
6- |
Mikroorganizmanın genetik materyalini genel özeliklerini açıklayabilir.
|
7- |
Bakteri ve virüstük patojeniler hakkında genel değerlendirme yapabilir
|
8- |
Mikroorganizmaların doğadaki karbon, kükürt ve azot döngüsünde rolleri hakkında değerlendirmeler yapabilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
1
|
10
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çeviri ders notları; Madigan, M. T., Martinko, J. M., Parker, J., Brock Biology of Microorganisms, 10th Ed., Prentice Hall, USA, 2002.
2. Çeviri ders notları; Brooks, G. F., Butel, J. S., and Ornston, L. N., Medical Microbiology, 20th Ed., Prentice Hall, USA, 1995.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır.
|
|