Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Tibbi Dokümantasyon ve Sekreterlik > HASTALIK BİLGİSİ-II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HASTALIK BİLGİSİ-II Birinci düzey TDS 136 Zorunlu 2 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DİLEK EFE ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. DİLEK EFE ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, olgu sunumları, soru-cevap, tartışma.
Dersin amacı Sağlık Hizmetleri alanında görev alacak öğrencilerin, hastalara doğru bakımı sağlayabilmesi ve kendini hastalıklardan koruyabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belrtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğu bilinmelidir.
Dersin tanımı Hastalıklar hakkında genel bilgi ve korunmaya ilişkin teorik bilgileri kapsar

Dersin içeriği
1- Cilt hastalıkları (deri ve eklerinin yapısı, işlevi, mantar hastalıkları, ürtiker, dermatitler, ). Powerpoint sunum, soru-cevap, tartışma, olgu sunumu
2- Cilt hastalıkları (Behçet hastalığı, psöriazis, büllöz hastalıklar, vitiligo, benler, zona, herpes, akne, deri eklerinin hastalıkları, derinin maliniteleri). Powerpoint sunum, soru-cevap, tartışma, olgu sunumu
3- Akıl ve ruh sağlığı hastalıkları (deliryumi demans, şizofreni, paranoya, depresyon, bipolar bozukluklar, anksiyete, panik atak, fobi, obsesyon, somatoform bozukluklar, konversiyon kişilik bozuklukları ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
4- Romatizmal hastalıklar (romatoid artrit, SLE, skleroderma, sjögren sendromu, ankilozan spondilit, osteoartrit, gut, FMF, vaskülitler). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
5- Hematoloji (anemiler, lösemi, lenfoma, multiple myeloma, ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
6- Hematoloji (kanama bozuklukları-hemofili, skorbüt, von willebrand, ITP, DİC, K vitamini eksikliği). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
7- Enfeksiyon hastalıkları (enfeksiyon, bakteriemi, sespsis, alt-üst solunum yolu enfeksiyonları, otit, pnömoni, menenjit, gastroenterit, cilt enfeksiyonları, diyabetik ayak, brusella, şarbon, kandida, osteomyelit). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
8- Ara sınav
9- Endokrin hastalıkları (hormonların, tanımı, yapısı, işlevi, hipofiz ön-arka lob hastalıkları, troid, paratroid, timus, pankreas, böbrek üstü, genital bezi hastalıkları-maliniteleri, bazı doku hormonları). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
10- Nörolojik hastalıklar (sinir sisteminin yapısı, işleyişi, enfeksiyonları, serbro-vasküler hastalık, beyin tümörü, hidrosefali, kibas, beyin ödemi, periferik sinir hastalıkları, nöro-müsküler kavşak hastalıkları, multiple sklerosis, ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
11- Nörolojik hastalıklar (kas hastalıkları, nöro-kütanöz hastalıklar, diyabetik nöropati, Alzheimer hastalığı, parkinson, facial paralizi, migren, epilepsi, disk hernisi). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
12- Göz hastalıkları (gözün yapısı, işlevi, kırma kusurları, göz kapağı hastalıkları, konjonktivit, kornea hastalıkları, katarakt, retina dekolmanı, papil ödem, şaşılık, glokom, maliniteler). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
13- KBB hastalıkları (kulağın yapısı, işlevi, enfeksiyonları-otit, vertigo, Meniere hastalığı, adenoid vejetasyon, sinüzit, oral kavite patolojileri, burun-nazofarenks-larenks patolojileri, boyunda kitle). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
14- Çocuk hastalıkları (bulaşıcı hastalıklar, anne sütü, beslenme, yenidoğan sarılığı, bebek izlemi). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
15- Kanser (tanımı, nedenleri, yayılma yolları, ön belirtileri, erken tanı). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hastalıklarla ilgili kavramları bilir
2- Hastalıkların hangi sisteme ait olduğu ayrımına varabilir
3- Hastalıkların adlarını doğru yazabilir, söyleyebili ve doğru kodlayabilir
4- Hastalıkların nedenlerini, bulaşma ve korunma yollarını bilir, önlemlerini alır
5- Hastalıklardaki risk faktörlerini bilir
6- Öncelikle "hasta olmamak gerekir" bilincine ulaşır ve gereken önlemleri alır
7- Önemli hastalıkların belirtilerini bilir
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2- Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
3- Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
4- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
5- Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6- Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
7- Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
8- Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
9- Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
10- Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
11- Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
12- Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
14- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
16- Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
17- Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
18- Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar