Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FELSEFEYE GİRİŞ 2 |
Birinci düzey |
FEL 104 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUSA DUMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze ve sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
öğrencinin felsefenin temel sorunlarını tanıması ve onlara yönelik eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmesi
|
Dersin tanımı
|
felsefenin temel sorunları ve disiplinlerinin tanıtılması ve tartışılması
|
1- |
giriş dersi.Platon, Savunma diyaloğu.
|
2- |
varlık sorusu. Herakeitos (Fragmanlar), Parmenides ve Anaxagoras’a bakış (Franz Walter, Antik Felsefe).
|
3- |
Platon’un varlık sorusunu işleyişi. İdea kavramı.(Phaedon ve Sofist diyaloğu tartışılacaktır).
|
4- |
Aristoteles’in varlık sorusuna cevabı. Ousia (Töz) kavramı (Kategoriler ve Metafizik ele alınacaktır).
|
5- |
ortaçağ metafiziği; İbn Sina'da varlık ve mahiyet ayrımı.
|
6- |
Modern özne metafiziğinin ontolojik temelleri (Descartes’ın İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar’ı, Spinoza’nın Ethika’sı, Leibniz’in Monadoloji’si genel bir şekilde mütalaa edilecektir.)
|
7- |
Kant’ın metafizik eleştirisi ve Hegel’de metafiziğin tekrar hayat bulması (Kant’ın Prolegomena’sı ve Hegel’in Tinin Görüngübilimi’nin Giriş kısmına bakmak dersimizin amaçları açısından yeterli olacaktır).
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Bilgi sorunu ve bu sorunun Platon ontolojisi içerisinde ilk formülasyonu (Menon diyaloğu tartışılacaktır). Akabinde Aristoteles’in meseleyi ele alışı (İkinci Çözümlemeler incelenecektir).
|
10- |
Rasyonalist ve deneyci bilgi programları ve Kant’ın ulaştığı sentez.
|
11- |
İyi-kötü sorunu ve iyi hayat: “Etik”. Platon’un Philebus diyaloğu ve Aristoteles’in Nikhomakhos Etiği.
|
12- |
İyi-kötü sorunu ve iyi hayat: “Ahlak”. Kant’ın ödev ahlakı (Pratik Aklın Eleştirisi) ve Utilitarianizm.
|
13- |
Klasik estetik: aşkın nesnesi olarak güzel (Platon’un Symposium’u ele alınacaktır)
|
14- |
Modern estetik: Kant ve Nietzsche'nin estetik üzerine tezleri ele alınacaktır.
|
15- |
final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
öğrenci felsefenin temel alanlarını bilir
|
2- |
öğrenci felsefenin ana sorunlarını bilir
|
3- |
öğrenci bu sorunlar hakkında öne sürülmüş belli başlı fikirleri tanır
|
4- |
öğrenci bu sorunları ele alan önemli metinleri tanır
|
5- |
öğrenci bu sorunlara eleştirel yaklaşabilir
|
6- |
kendi başına araştırabilir
|
7- |
öğrenci kendi değerlendirmelerini ortaya koyabilir
|
8- |
öğrenci tartışmasını bilir
|
9- |
başka fikirlere nasıl yaklaşması gerektiğini bilir
|
10- |
felsefi problemler ile hayat arasında bağlantılar kurar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
|
|
5- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
|
|
15- |
Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
15
|
3
|
45
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
131
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
A. Kadir Çüçen, Felsefeye Giriş (Bursa: Sentez yay., 2012).
Önay Sözer, Felsefenin ABC’si (İstanbul: Say yay., 2009).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Herakleitos, Fragmanlar (Kabalcı yayınları)
2- Walther Kranz, Antik Felsefe (sosyal yaınları)
3- Platon, Phaedon (kabalcı yay.).
4- Platon, Sofist (say yay.)
5- Platon, Menon (say yay.)
6- Platon, Symposion (kabalcı yay.)
7- Platon, Devlet (Bordo Siyah yay.)
8- Platon, Ion (kabalcı yay.)
9- Platon, Philebos (say yay.)
10- Platon, Savunma diyaloğu (Kabalcı yay.)
11- Aristoteles, Kategoriler (İmge yay.)
12- Aristoteles, Metafizik (Sosyal yay.)
13- Aristoteles, Nikomakhos’a Etik (Say yay.)
14- Aristoteles, Poetika (Say yay.)
15- Aristoteles, Politika (Remzi yay.)
16- Aristoteles, İkinci Çözümlemeler (YKY yay.)
17- İbn Sina, En-Necat (kabalcı yay.)
18- Descartes, İlk Felsefe Üzerine Düşünceler (kabalcı yay.)
19- Spinoza, Ethika (Dost yay.)
20- Leibniz, Monadoloji.
21- Kant, Prolegomena (TFK yay.).
22- Kant, Pratik Usun Eleştirisi (Say yay.)
23- Kant, Yargı Yetisinin Eleştirisi (idea yay.)
24- Hegel, Tarihte Akıl (Kabalcı yay.)
25- Hegel, Tinin Görüngübilimi (İdea yay.)
26- W. K. C. Guthrie, Yunan Felsefe Tarihi (Kabalcı yay.)
27- Locke, İnsan Anlığı Üzerine bir deneme (Kabalcı yay.)
28- Heidegger, Varlık ve Zaman (Bahçeşehir Üniv. Yay.)
29- Bryan Magee, Büyük Filozoflar (paradigma yay.)
30- Allen W. Wood, Kant (Dost yay.)
|
|