Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Felsefe > FELSEFEYE GİRİŞ 2
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FELSEFEYE GİRİŞ 2 Birinci düzey FEL 104 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUSA DUMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yüz yüze ve sözlü anlatım
Dersin amacı öğrencinin felsefenin temel sorunlarını tanıması ve onlara yönelik eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmesi
Dersin tanımı felsefenin temel sorunları ve disiplinlerinin tanıtılması ve tartışılması

Dersin içeriği
1- giriş dersi.Platon, Savunma diyaloğu.
2- varlık sorusu. Herakeitos (Fragmanlar), Parmenides ve Anaxagoras’a bakış (Franz Walter, Antik Felsefe).
3- Platon’un varlık sorusunu işleyişi. İdea kavramı.(Phaedon ve Sofist diyaloğu tartışılacaktır).
4- Aristoteles’in varlık sorusuna cevabı. Ousia (Töz) kavramı (Kategoriler ve Metafizik ele alınacaktır).
5- ortaçağ metafiziği; İbn Sina'da varlık ve mahiyet ayrımı.
6- Modern özne metafiziğinin ontolojik temelleri (Descartes’ın İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar’ı, Spinoza’nın Ethika’sı, Leibniz’in Monadoloji’si genel bir şekilde mütalaa edilecektir.)
7- Kant’ın metafizik eleştirisi ve Hegel’de metafiziğin tekrar hayat bulması (Kant’ın Prolegomena’sı ve Hegel’in Tinin Görüngübilimi’nin Giriş kısmına bakmak dersimizin amaçları açısından yeterli olacaktır).
8- ara sınav
9- Bilgi sorunu ve bu sorunun Platon ontolojisi içerisinde ilk formülasyonu (Menon diyaloğu tartışılacaktır). Akabinde Aristoteles’in meseleyi ele alışı (İkinci Çözümlemeler incelenecektir).
10- Rasyonalist ve deneyci bilgi programları ve Kant’ın ulaştığı sentez.
11- İyi-kötü sorunu ve iyi hayat: “Etik”. Platon’un Philebus diyaloğu ve Aristoteles’in Nikhomakhos Etiği.
12- İyi-kötü sorunu ve iyi hayat: “Ahlak”. Kant’ın ödev ahlakı (Pratik Aklın Eleştirisi) ve Utilitarianizm.
13- Klasik estetik: aşkın nesnesi olarak güzel (Platon’un Symposium’u ele alınacaktır)
14- Modern estetik: Kant ve Nietzsche'nin estetik üzerine tezleri ele alınacaktır.
15- final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğrenci felsefenin temel alanlarını bilir
2- öğrenci felsefenin ana sorunlarını bilir
3- öğrenci bu sorunlar hakkında öne sürülmüş belli başlı fikirleri tanır
4- öğrenci bu sorunları ele alan önemli metinleri tanır
5- öğrenci bu sorunlara eleştirel yaklaşabilir
6- kendi başına araştırabilir
7- öğrenci kendi değerlendirmelerini ortaya koyabilir
8- öğrenci tartışmasını bilir
9- başka fikirlere nasıl yaklaşması gerektiğini bilir
10- felsefi problemler ile hayat arasında bağlantılar kurar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
2- Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
3- Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
4- Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
5- Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
6- Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
8- Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
9- Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
10- Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
11- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
12- Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
13- Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
14- Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
15- Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 15 3 45
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     131
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A. Kadir Çüçen, Felsefeye Giriş (Bursa: Sentez yay., 2012). Önay Sözer, Felsefenin ABC’si (İstanbul: Say yay., 2009).
Yardımcı Kaynaklar 1- Herakleitos, Fragmanlar (Kabalcı yayınları) 2- Walther Kranz, Antik Felsefe (sosyal yaınları) 3- Platon, Phaedon (kabalcı yay.). 4- Platon, Sofist (say yay.) 5- Platon, Menon (say yay.) 6- Platon, Symposion (kabalcı yay.) 7- Platon, Devlet (Bordo Siyah yay.) 8- Platon, Ion (kabalcı yay.) 9- Platon, Philebos (say yay.) 10- Platon, Savunma diyaloğu (Kabalcı yay.) 11- Aristoteles, Kategoriler (İmge yay.) 12- Aristoteles, Metafizik (Sosyal yay.) 13- Aristoteles, Nikomakhos’a Etik (Say yay.) 14- Aristoteles, Poetika (Say yay.) 15- Aristoteles, Politika (Remzi yay.) 16- Aristoteles, İkinci Çözümlemeler (YKY yay.) 17- İbn Sina, En-Necat (kabalcı yay.) 18- Descartes, İlk Felsefe Üzerine Düşünceler (kabalcı yay.) 19- Spinoza, Ethika (Dost yay.) 20- Leibniz, Monadoloji. 21- Kant, Prolegomena (TFK yay.). 22- Kant, Pratik Usun Eleştirisi (Say yay.) 23- Kant, Yargı Yetisinin Eleştirisi (idea yay.) 24- Hegel, Tarihte Akıl (Kabalcı yay.) 25- Hegel, Tinin Görüngübilimi (İdea yay.) 26- W. K. C. Guthrie, Yunan Felsefe Tarihi (Kabalcı yay.) 27- Locke, İnsan Anlığı Üzerine bir deneme (Kabalcı yay.) 28- Heidegger, Varlık ve Zaman (Bahçeşehir Üniv. Yay.) 29- Bryan Magee, Büyük Filozoflar (paradigma yay.) 30- Allen W. Wood, Kant (Dost yay.)

Ders ile ilgili dosyalar