Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM TARİHİ |
Birinci düzey |
HİT 233 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MAHMUT AKGÜL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Mahmut AKGÜL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İletişim Tarihi dersinin amacı öğrencilere kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişimi hakkında bilgi vermek ve sosyokültürel koşullarlar ile iletişim yöntem ve teknikleri arasında ilişki kurma becerisi geliştirmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Antik Mısır, Sümer ve Yunan uygarlıklarında yazının ve alfabenin gelişimi, ortaçağda Çin ve Avrupa’da baskı tekniğinin ortaya çıkması, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı, radyo, sinema ve televizyonun gelişimi ve yaygınlaşması ve son olarak da internetin kullanımı konularının anlatıldığı derstir.
|
1- |
İletişime ilişkin tanımlar, iletişimi sınıflandırma biçimleri, kitle iletişimi, iletişim ve kitle iletişimi arasındaki yapısal ve genel farklar.
|
2- |
İletişim ve tarih ilişkisi, uygarlık tarihinde iletişimin önemi, iletişim alanındaki yenilik ve gelişmelerin siyasi, ekonomik, kültürel ve toplumsal önemi.
|
3- |
Sözlü kültür dönemi: Mağara resimleri, heykelcikler, hesap taşları, konuşma, ses ve ritim, sözlü kültür döneminin özellikleri.
|
4- |
Yazılı kültür dönemi: Çivi yazısı ve tabletler, hiyeroglifler ve papirüs, alfabetik yazı ve kağıt, ilk kitaplar ve ilk kütüphaneler, yazının işlevleri, yazılı kültürün özellikleri.
|
5- |
Basılı kültür dönemi: Matbaanın icadından önceki baskı yöntemleri, Gutenberg matbaasının icadı, matbaanın siyasi, toplumsal, kültürel, dini ve ekonomik sonuçları, yazılı basının doğuşu.
|
6- |
Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Pers, Antik Yunan, Roma, Çin, Bizans imparatorluklarında haberleşme ve iletişim sistemleri.
|
7- |
Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: İslam devletlerinde, Türk devletlerinde, Orta Çağ Avrupa''''sında haberleşme ve iletişim sistemleri.
|
8- |
Osmanlı İmparatorluğu''''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Derbend sistemi, menzil sistemi, posta teşkilatı, Osmanlı''''da matbaanın kuruluşu, yazılı basının doğuşu.
|
9- |
Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Optik telgraf, elektrikli telgraf, telefon.
|
10- |
Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Fotoğraf, hareketli görüntü ve sinema.
|
11- |
Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Radyo, televizyon.
|
12- |
Elektrik ve elektronik kültür dönemi: İnternet.
|
13- |
Osmanlı ve Türkiye''''de elektrik-elektronik iletişim: Telgraf, telefon, sinema.
|
14- |
Osmanlı ve Türkiye''''de elektrik-elektronik iletişim: Radyo, televizyon, internet
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerin anlaşılmasını sağlar.
|
2- |
Antik dönemden başlayarak sosyo-ekonomik koşullar ve medyanın gelişimi arasında ilişki kurabilmeyi sağlar.
|
3- |
Baskı makinesi gibi iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.
|
4- |
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar
|
5- |
Baskı makinesi, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı gibi teknolojik gelişmelerin kitle iletişimin tarihsel gelişimindeki rolünü belirler.
|
6- |
Sinema, radyo ve televizyonun yaygınlaşmasıyla kitle iletişiminin gelişimi arasında ilişki kurar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
3
|
7
|
21
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Crowley, D., and P. Heyer (editors). Communication in History: Technology, Culture, Society, Boston: Pearson A and B. (any edition)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Massimo Baldini İletişim Tarihi
|
|