Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Radyo, Sinema ve Televizyon (doktora) > SOSYAL TEORİ VE MEDYA ÇALIŞMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYAL TEORİ VE MEDYA ÇALIŞMALARI Üçüncü düzey RTS 933 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Konferans, Tartışma
Dersin amacı Dersin amacı öğrencilerin, sosyal bilimlerdeki önemli yaklaşımlar ve kuramları derinlikli bir şekilde anlamalarını ve analiz etmelerini; genelde sosyal bilimler, özelde ise iletişim biliminin önde gelen isimlerinin yaklaşımlarını ve bu alanda yürütülen tartışmaları anlamalarını sağlamaktır.
Dersin tanımı Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları dersi, disiplinlerarası bir bilim dalı olarak iletişim biliminin de içinde bulunduğu sosyal bilimler alanındaki başlıca düşünce geleneklerinin, teorilerin ve sosyal bilimlerde önde gelen isimlerin yaklaşımlarının incelendiği bir derstir.

Dersin içeriği
1- Sosyal Bilimlerin Doğası ve İki Kültür Üzerine Düşünmek
2- Bilimsel Devrim, Aydınlanma Düşüncesi, Endüstri Toplumu ve Modernite
3- Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Pozitivizm, Realizm, Konvansiyonalizm
4- Pozitivizm ve Medya Çalışmaları I
5- Pozitivizm ve Medya Çalışmaları II
6- İşlevselcilik ve Medya Çalışmaları
7- Marksizm ve Medya Çalışmaları
8- Sembolik Etkileşimcilik ve Medya Çalışmaları
9- Fenomenoloji ve Medya Çalışmaları
10- Etnometodoloji ve Medya Çalışmaları
11- Yapısalcılık ve Medya Çalışmaları
12- Postyapısalcılık ve Medya Çalışmaları
13- Feminizm ve Medya Çalışmaları
14- Postmodernizm ve Medya Çalışmaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyal bilimler ve iletişim bilimi alanındaki yaklaşımları ve kuramları öğrenir.
2- Sosyal bilimler ve iletişim bilimi alanındaki metodolojik ve kuramsal tartışmaları analiz eder.
3- Sosyal bilimlerin ve iletişim biliminin mevcut durumu ve sorunları üzerine eleştirel düşünce üretir.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
2- Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
3- Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
4- Ekip çalışması becerisinin kazanılması
5- İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebilme ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
6- Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
7- Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
8- Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 3 42
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Russel Keat, John Urry, Bilim Olarak Sosyal Teori, Ankara: İmge Kitabevi. Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, İstanbul: Metis Yayınları. Alan Swingewood, Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Raymond Aron, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Tom Bottomore ve Robert Nisbet, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi I-II, Ankara: Ayraç Yayınları. Nick Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ankara: Ütopya Yayınevi C. Wright Mills, Toplumbilimsel Düşün, İstanbul: Der Yayınları. Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Ian Craib-Ted Benton, Sosyal Bilim Felsefesi, Çev., B. Binay-Ü. Tatlıcan, İstanbul: Sentez Yayınları. Ümit Tatlıcan, Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları, Bursa: Sentez Yayınları Charles H. Powers ve Diğerleri, Sosyolojik Teorinin Oluşumu, İstanbul: Sentez Yayınları. Berch Berberoğlu, Klasik ve çağdaş Sosyal Teoriye Giriş, Çev., Can Cemgil, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Anthony Giddens, Sosyal Teorinin Temel Problemleri, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Paradigma Yayınları. Anthony Giddens, Kapitalizm ve Sosyal Teori, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: İletişim Yayınları. Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları. Stephen Turner, Sosyal Teori ve Sosyoloji, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları. Alain Touraine. Bugünün Dünyasını Anlamak İçin Yeni Bir Paradigma, Çev., Olcay Kunal, İstanbul: YKY. Jürgen Habermas, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev: Tanıl Bora ve Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları. Pierre Bourdıeu, Televizyon Üzerine, Çev:Turhan Ilgaz, İstanbul: YKY Yayınları. Paul Feyerabend, Akla Veda, Çev: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Paul Feyerabend, Yönteme Karşı, Çev: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar