Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans, Tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilerin, sosyal bilimlerdeki önemli yaklaşımlar ve kuramları derinlikli bir şekilde anlamalarını ve analiz etmelerini; genelde sosyal bilimler, özelde ise iletişim biliminin önde gelen isimlerinin yaklaşımlarını ve bu alanda yürütülen tartışmaları anlamalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları dersi, disiplinlerarası bir bilim dalı olarak iletişim biliminin de içinde bulunduğu sosyal bilimler alanındaki başlıca düşünce geleneklerinin, teorilerin ve sosyal bilimlerde önde gelen isimlerin yaklaşımlarının incelendiği bir derstir.
|
1- |
Sosyal Bilimlerin Doğası ve İki Kültür Üzerine Düşünmek
|
2- |
Bilimsel Devrim, Aydınlanma Düşüncesi, Endüstri Toplumu ve Modernite
|
3- |
Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Pozitivizm, Realizm, Konvansiyonalizm
|
4- |
Pozitivizm ve Medya Çalışmaları I
|
5- |
Pozitivizm ve Medya Çalışmaları II
|
6- |
İşlevselcilik ve Medya Çalışmaları
|
7- |
Marksizm ve Medya Çalışmaları
|
8- |
Sembolik Etkileşimcilik ve Medya Çalışmaları
|
9- |
Fenomenoloji ve Medya Çalışmaları
|
10- |
Etnometodoloji ve Medya Çalışmaları
|
11- |
Yapısalcılık ve Medya Çalışmaları
|
12- |
Postyapısalcılık ve Medya Çalışmaları
|
13- |
Feminizm ve Medya Çalışmaları
|
14- |
Postmodernizm ve Medya Çalışmaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyal bilimler ve iletişim bilimi alanındaki yaklaşımları ve kuramları öğrenir.
|
2- |
Sosyal bilimler ve iletişim bilimi alanındaki metodolojik ve kuramsal tartışmaları analiz eder.
|
3- |
Sosyal bilimlerin ve iletişim biliminin mevcut durumu ve sorunları üzerine eleştirel düşünce üretir.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebilme ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
3
|
42
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Russel Keat, John Urry, Bilim Olarak Sosyal Teori, Ankara: İmge Kitabevi.
Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, İstanbul: Metis Yayınları.
Alan Swingewood, Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Raymond Aron, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
Tom Bottomore ve Robert Nisbet, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi I-II, Ankara: Ayraç Yayınları.
Nick Stevenson, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ankara: Ütopya Yayınevi
C. Wright Mills, Toplumbilimsel Düşün, İstanbul: Der Yayınları.
Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Ian Craib-Ted Benton, Sosyal Bilim Felsefesi, Çev., B. Binay-Ü. Tatlıcan, İstanbul: Sentez Yayınları.
Ümit Tatlıcan, Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları, Bursa: Sentez Yayınları
Charles H. Powers ve Diğerleri, Sosyolojik Teorinin Oluşumu, İstanbul: Sentez Yayınları.
Berch Berberoğlu, Klasik ve çağdaş Sosyal Teoriye Giriş, Çev., Can Cemgil, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Anthony Giddens, Sosyal Teorinin Temel Problemleri, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
Anthony Giddens, Kapitalizm ve Sosyal Teori, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: İletişim Yayınları.
Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları.
Stephen Turner, Sosyal Teori ve Sosyoloji, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları.
Alain Touraine. Bugünün Dünyasını Anlamak İçin Yeni Bir Paradigma, Çev., Olcay Kunal, İstanbul: YKY.
Jürgen Habermas, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev: Tanıl Bora ve Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları.
Pierre Bourdıeu, Televizyon Üzerine, Çev:Turhan Ilgaz, İstanbul: YKY Yayınları.
Paul Feyerabend, Akla Veda, Çev: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Paul Feyerabend, Yönteme Karşı, Çev: Ertuğrul Başer, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|