Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA BİYOTEKNOLOJİSİ |
Birinci düzey |
GM 311 |
Zorunlu |
5 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Geleneksel ve modern biyoteknolojinin kapsamı ve uygulama alanları içerisine giren ürünlerin üretim proseslerinin ve yasal durumlarının öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Gıda Biyoteknolojisi dersi kapsamında; biyoteknolojinin tanımı ve uygulama alanları, endüstriyel fermantasyonlar ve endüstriyel fermantasyon ürünleri, mikrobiyal metabolizma ve metabolik yollar, üst akım ve alt akım işlemleri, rekombinant DNA teknolojisi, genetiği değiştirilmiş bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal ürünler, genetiği değiştirilmiş ürünlerin dünyada ve ülkemizdeki yasal durumu anlatılmaktadır.
|
1- |
Biyoteknolojinin tanımı, gelişim tarihi ve uygulama alanları
|
2- |
Mikrobiyal gelişme ve ürün oluşum sitokiyometrisi
|
3- |
Biyoreaktörlerin temel prensipleri, çalıştırılması, tipleri ve kontrolü
|
4- |
Fermentasyon yöntemleri ( kesikli, yarı sürekli, sürekli beslenme )
|
5- |
Kesikli ve sürekli kültürlerde mikrobiyal gelişim parametreleri ve mikrobiyal gelişme kinetiği
|
6- |
Bioreaktörden ürünlerin izolasyonu ve saflaştırılması
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
İmmobilizasyon teknikleri ve biyokatalizörler
|
9- |
Nükleik asitlerin kimyasal yapıları, fonksiyonları ve özellikleri
|
10- |
Rekombinant DNA teknolojisi, moleküler klonlar ve vektörler
|
11- |
Genetik rekombinasyon ve gen aktarımı teknikleri
|
12- |
Rekombinant DNA teknolojisi kullanılarak üretilen biyoteknolojik gıdalar ve bunların güvenliği
|
13- |
Genetik modifiye gıdalar ile ilgili yasal düzenlemeler
|
14- |
Genetik modifiye gıdaların tespiti ve PCR tekniği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyoteknolojinin önemi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma
|
2- |
Gıda biyoteknolojisi açısından önemli bakteri, küf ve maya türleri ve özelliklerini öğrenme
|
3- |
Mikrobiyal metabolizma ve metabolizmanın regülasyonunu kavrama
|
4- |
Endüstriyel fermentasyon prosesini kavrama
|
5- |
Gıda endüstrisi için mikroorganizmalar tarafından üretilen enzimler, oligosakkaritler, aminoasitler, vitaminler hakkında bilgi sahibi olma
|
6- |
Genetik rekombinasyon ve gen aktarımı tekniklerini öğrenme
|
7- |
Genetik modifikasyonun hayvansal ve bitkisel gıda üretimdeki uygulamalarını kavrama
|
8- |
Genetiği değiştirilmiş tarımsal ürünlerin risk ve faydalarını değerlendirme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
40
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Gıda Biyoteknolojisi Ed. Necla Aran, Necla Aran, Nobel Yayın Dağıtım
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Shetty K., Paliyath G., Pometto A., Levin R.E., Food Biotechnology, 2nd edition, CRC press, Taylor&Francis, 2005
|
|