Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARLIK BİLGİSİ II |
Birinci düzey |
MİM213 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Kemal DEMİR, Dr. Öğr. Sencer ERKMAN, Dr. Öğr. Üyesi Özlem ATAK DOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Sevim SEYHAN AYTEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. H.İREM ERKAN KAYA, ARAŞ. GÖR. SEVDE GÜNER
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ders anlatımları ve uygulama
|
Dersin amacı
|
Mimarlığın mekansal bileşenlerinin öğrenilmesi.
Mekansal ilişkilerin fiziksel boyutlarının tanımlanması.
Mekansal ilişkilerin kamusal olandan mahrem olan çözümlenmesi.
Mekan ve çevre ilişkisiniin kavranması.
Mimarlık ve yapılı çevre ilişkisinin kent içinden kavranmasıdır.
Mimarlığın bilgi alanınının kapsamını ve içeriğini tanıtmaya çalışan ders, öğrencinin bu kapsam üzerine yoğunlaşarak kendi eğilimlerini oluşturması ve tanımını yapmasını ön görmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Mimari tasarımın bilgi alanı ve referanslarının çözümlenmesi.
Mekan bileşenleri kapsamında mekan biçim ilişkisinin değerlendirilmesi. Mekansal ilişkilerin -açık-kapalı-yarı açık- ve mekansal organizasyonu hakkında bilgi edinilmesi ve örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılması. Mimari program oluşturulması.
Mahremiyet derecelemesinin kamusal mekandan konuta çözümlenmesi.
Mimarlık için çevrenin -doğal, yapılı ve kültürel- kapsamının tanımlanması.
Bu içerik ders yürütücüleri tarafından verilecek seminerler, video gösterimleri, öğrencilerin önceden hazırlanacakları metinlerin atölye ortamında tartışılması, öğrencilerin mevcut tasarım örneklerine ilişkin yapacakları hazırlıklar ve tasarım uygulamaları ile oluşturulacaktır.
|
1- |
Mimari tasarımın bilgi alanı ve referansları
|
2- |
Mekân nedir? -Mekân bileşenleri, -Biçim
|
3- |
Mekânsal ilişkiler (açık-kapalı-yarı açık)
|
4- |
Mekânsal ilişkiler (mekânsal organizasyon)
|
5- |
Mekân- gereksinim (mekânsal kurgu- mimari programın kurgulanması)
|
6- |
Mekân-barınma-konut (mahremiyet derecelenmesi)
|
7- |
Resmi Tatil
|
8- |
Öğrenci çalışmaları üzerinden değerlendirme
|
9- |
ARA SINAV (ÖDEV TESLİMİ +JURİ
|
10- |
Mimarlık için çevrenin kapsamı (Doğal, yapılı ve kültürel)
|
11- |
Mimarlık ve kültürel çevre ilişkisi (kent, tarih, bağlam)
|
12- |
Mimarlık ve yapılı çevre ilişkisi (kent, tüketim-üretim ilişkileri)
|
13- |
Mimarlık ve yapılı çevre ilişkisi (kent, toplumsal çevre-kamusal mekan)
|
14- |
Resmi Tatil
|
15- |
Mimarlık ve doğal çevre (coğrafya; iklim, topoğrafya… vs.)
|
16- |
Öğrenci çalışmaları üzerinden değerlendirme
|
17- |
Resmi Tatil
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Mekanın bileşenleri tanımlanır
|
2- |
Mekanın karakteristikleri öğrenilir
|
3- |
Mekan çevre ilişkisi çözümlenir
|
4- |
Çevrenin tanımı mimarlık içinden çok boyutlu şekilde yapılır
|
5- |
Doğal ve yapılı çevre kent bağlamında tanımlanır
|
6- |
Mimarlık ve yapılı çevre ilişkisi tanımlanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
14
|
14
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
6
|
2
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
110
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Jean Baudrillard, Jean Nouvel, 2011, Tekil Nesneler, YEM Yayınları, İstanbul.
Andrew Ballntyne, Mimarlar İçin Deleuze ve Guattari, 2010. Yem Yayınları, İstanbul.
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul. İhsan Bilgin, 2015, Mimarın Soluğu, Metis, İstanbul Philippe Boudon, 2015, Mimari Mekan Üzerine, Janus, istanbul. Italo Calvino, 1994, Amerika Dersleri, Can Yayınları, İstanbul. Italo Calvino, 1990, Görünmez Kentler, Remzi Kitapevi, İstanbul. John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul. M. Ergüven, 1998, Görmece, Metis, İstanbul. M. Ergüven, 2002, Kurgu ve Gerçek, Gendaş Kültür, İstanbul. Kari Jormakka, 2012, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınları, İstanbul. Rem Koolhaas, Bruce Mau, 1995, S,M,L,XL, 010 Publishes, Rotterdam. Maurice Merleau-Ponty, 2014, Algılanan Dünya, Metis, İstanbul. Juhani Pallasmaa, 2011,Tenin Gözleri, YEM Yayınları, İstanbul. Georg Perec, 2017, Mekan Feşmekan, Everest Yayınları, İstanbul. C. de Portzamparc, P. Sollers, 2010, Görmek ve Yazmak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Alvaro Siza, 2011, Apaçıklığı İmgelemek, Janus, İstanbul. Bülent Tanju, 2003, Mimarlıkta Sıfır Noktasını Aramak, Akın Nalça Kitapları, İstanbul. Uğur Tanyeli, 2011, Rüya, İnşa, İtiraz, Boyut Yayıncılık, İstanbul. Uğur Tanyeli, Yıkarak Yapmak, 2017, Metis, İstanbul. (XV. Bölüm Biçimi Değil Süreci Tasarlamak) T. Thiis-Evensen, 1989. Archetypes in Architecture, Oxford University Press, NY. Bernard Tschumi, 2018, Mimarlık ve Kopma, Janus, İstanbul. Ertuğ Uçar, 2014, Ormanda Kaybolmak, Alef Yayınevi, İstanbul. O. M. Ungers, 2013, Kent Metaforları, Lemis, İstanbul.
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | Jean Baudrillard, Jean Nouvel, 2011, Tekil Nesneler, YEM Yayınları, İstanbul.
Andrew Ballntyne, Mimarlar İçin Deleuze ve Guattari, 2010. Yem Yayınları, İstanbul.
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
İhsan Bilgin, 2015, Mimarın Soluğu, Metis, İstanbul
Philippe Boudon, 2015, Mimari Mekan Üzerine, Janus, istanbul
Italo Calvino, 1994, Amerika Dersleri, Can Yayınları, İstanbul.
Italo Calvino, 1990, Görünmez Kentler, Remzi Kitapevi, İstanbul.
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
Gilles Deleuze, Francis Bacon; Duyumsamanın Mantığı, 2014, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. (VIII. Bölüm Kuvvetleri Resmetmek ve XI. Bölüm Resmetmenin Öncesinde Resim)
Saint Exupery,1995, Küçük Prens, Oda Yayınları, İstanbul.
M. Ergüven, 1998, Görmece, Metis, İstanbul.
M. Ergüven, 2002, Kurgu ve Gerçek, Gendaş Kültür, İstanbul.
Kari Jormakka, 2012, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Rem Koolhaas, Bruce Mau, 1995, S,M,L,XL, 010 Publishes, Rotterdam.
Aykut Köksal, 1994, Zorunlu Çoğulluk, ATT Yayınları, İstanbul.
Gordon Matta-Clark, 2012, Lemis Yayın, İstanbul.
Maurice Merleau-Ponty, 2014, Algılanan Dünya, Metis, İstanbul.
Juhani Pallasmaa, 2011,Tenin Gözleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Georg Perec, 2017, Mekan Feşmekan, Everest Yayınları, İstanbul.
C. de Portzamparc, P. Sollers, 2010, Görmek ve Yazmak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
C. P. Snow, 1999, İki Kültür, Tübitak, Ankara.
C. Norberg Schulz, 1971, Existence, Space & Architecture, Studio Vista, London.
Alvaro Siza, 2011, Apaçıklığı İmgelemek, Janus, İstanbul.
Bülent Tanju, 2003, Mimarlıkta Sıfır Noktasını Aramak, Akın Nalça Kitapları, İstanbul.
Uğur Tanyeli, 2011, Rüya, İnşa, İtiraz, Boyut Yayıncılık, İstanbul.
Uğur Tanyeli, Yıkarak Yapmak, 2017, Metis, İstanbul. (XV. Bölüm Biçimi Değil Süreci Tasarlamak)
T. Thiis-Evensen, 1989. Archetypes in Architecture, Oxford University Press, NY.
Bernard Tschumi, 2018, Mimarlık ve Kopma, Janus, İstanbul.
Ertuğ Uçar, 2014, Ormanda Kaybolmak, Alef Yayınevi, İstanbul.
O. M. Ungers, 2013, Kent Metaforları, Lemis, İstanbul.
Pier Vittorio Aureli, 2015, Az Yeterlidir, Lemis Yayın, İstanbul. |
|
|