Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AERODİNAMİK |
Birinci düzey |
UÇM501 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersleri yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BUĞRAHAN ALABAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi GÜVEN TUNÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin mühendislik aerodinamiği bilgisine sahip olması.
|
Dersin tanımı
|
Aerostatik, Aerodinamik kuvvetler ve momentler. Temel prensipler ve denklemler. Potansiyel akım yaklaşımı. Akım tipleri. Bir boyutlu sürtünmesiz akımlar. Kanat Profillerinin aerodinamiği. İki boyutlu potansiyel akımlar. İnce profil teorisi. İki boyutlu panel yöntemleri. Sonlu kanat teorisi. Üç Boyutlu Sıkıştırılamaz akım.
|
1- |
Aerodinamik Sınıflandırma ve Pratik Hedefler, Bazı Temel Aerodinamik Değişkenler, Aerodinamik Kuvvet ve Momentler, Basınç Merkezi, Boyut Analizi
|
2- |
Akım Benzerliği, Akışkan Statiği: Kaldırma Kuvveti, Akış Türleri, Viskoz Akış: Sınır Tabakaya Giriş
|
3- |
Temel İlkeler ve Denklemlere Giriş, Vektör İlişkilerini Gözden Geçirme, Akışkan Modelleri: Kontrol Hacimleri ve Akış Elemanları, Süreklilik Denklemi, Momentum Denklemi, Enerji Denklemi
|
4- |
Maddesel Türev, Temel Denklemlerin Maddesel Türevleri, Bir Akışta Yörünge, Yol Çizgisi Ve Akım Çizgisi, Açısal Hız, Çevrinti (Vortisite) ve Gerinim, Akım Fonksiyonu, Hız Potansiyeli
|
5- |
Viskoz Olmayan Sıkıştırılamaz Akışın Esaslarına Giriş, Bernoulli Denklemi, Bir Kanalda Sıkıştırılamaz Akış: Venturi ve Düşük Hızlı Rüzgâr Tüneli, Pitot Tüpü: Hava Hızının Ölçümü, Basınç Katsayısı, Sıkıştırılamaz Akış için Hız Koşulları, Dönümsüz Akış
|
6- |
Sıkıştırılamaz Akış İçin Korunum Denklemi: Laplace Denklemi, Üniform Akım: İlk Temel Akış, Kaynak Akımı: İkinci Temel Akış, Kaynak ve Kuyu Akımın Birleşmesi, Duble Akımı: Üçüncü Temel Akış
|
7- |
Dairesel Silindir Etrafında Taşımasız Akım, Girdap Akımı: Dördüncü Temel Akış, Dairesel Silindir Etrafında Taşımalı Akım, Kutta-Joukowski Teoremi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Kanat profilleri etrafında sıkıştırılamaz akım giriş, kanat profili terminolojisi, kanat profillerinin karakteristikleri, kanat profilinde düşük hızlı akış için teorik çözümlerin felsefesi: ince profil teorisi
|
10- |
Kutta koşulu, Kelvin sirkülasyon teoremi, klasik ince kanat profil teorisi: simetrik kanat profili
|
11- |
Kamburluklu profiller
|
12- |
Bir cisim üzerinde taşımalı akış: girdap panel sayısal yöntemi
|
13- |
Sonlu Kanatta Sıkıştırılamaz Akışa Giriş, Helmholtz’s Teoremi ve Biot-Savart Kanunu
|
14- |
Prandtl’ın Klasik Taşıyıcı Çizgi Teorisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Aerodinamiğin temel tanımlarını ve çözüm yöntemlerini öğrenir.
|
2- |
Akışkanlar mekaniğindeki temel kavram ve teoremleri kullanır.
|
3- |
Bir kanat profilinin aerodinamik parametrelerini bilir.
|
4- |
Bir kanat profilinin aerodinamik analizlerinin temelini anlayarak uygular.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
6- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi
|
|
7- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
11- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
|
|
12- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fundamentals of Aerodynamics, 5th Edition, John D. Anderson Jr.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aerodinamik ders notları, Prof. Dr. M. Adil YÜKSELEN
|
|