Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Türkçe Öğretmenliği > ÇOCUK EDEBİYATI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇOCUK EDEBİYATI Birinci düzey TÖP 201 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EROL AKSOY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Erol AKSOY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı To teach the concepts of children and literature. To understand the importance of literary works for the psycho-social development of the child. To introduce the history of world and Turkish children''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s literature with its main lines. To teach the basic features that should be found in children''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s literature texts. To be able to choose suitable literary works for children for pre-school and post-school period. To comprehend the genres related to children''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s literature and their features.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- Ders içeriğinin tanıtılması.
2- Çocuk kimdir? Çocuk Edebiyatı nedir? Çocuk edebiyatının özellikleri nelerdir?
3- Dünyada çocuk edebiyatının gelişimi.
4- Çocuk edebiyatının Türkiye’deki gelişimi.
5- Çocuk kitaplarının taşıması gereken özellikler.
6- Türkçe Öğretim Programına göre okuma metinlerinde bulunması gereken özellikler.
7- Ara sınav
8- Gelişim dönemlerine göre kitaplara duyulan ilgi. Okuma-anlama yoluyla çocukta dil gelişimi.
9- Çocuk Edebiyatında karakter. Karakter örnekleri. Çocuk Edebiyatında karakter ve özellikleri (Açık ve kapalı karakter).
10- Devingen ve durağan karakterlerin özellikleri.
11- Çocuk Edebiyatında yaklaşımlar.
12- Sözlü çocuk edebiyatı ürünleri (Masal, Fabl, Ninni, Tekerleme, Mani, Bilmece)''nin çocukların gelişimine etkileri.
13- Örnek çocuk edebiyatı eserleri incelemeleri (Nohut Adam, Benim Zürafam Uçabilir, Gümüş Kanat)
14- Örnek çocuk edebiyatı eserleri incelemeleri (Şeker Portakalı, Sadako, Charlie''nin Çikolata Fabrikası)
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çocuk ve edebiyat kavramlarının anlamını kavrar.
2- Okul öncesi ve sonrası eğitimde kitabın yeri ve önemini açıklar.
3- Çocuk edebiyatı türlerinin temel özelliklerini açıklar.
4- Türkiye’de ve dünyada çocuk edebiyatının gelişimini tarihsel boyutta karşılaştırır.
5- Okul öncesi ve sonrası dönem çocukları için hazırlanan yayınlarda bulunması gereken özellikleri tanır.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
2- Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
3- Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
4- Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
5- Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
6- Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
7- Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
8- Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
9- Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
10- Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
11- Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
12- Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
13- Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
14- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
15- Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
16- Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
17- Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
18- Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
19- Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
20- Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
21- Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
22- Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
23- Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
24- Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
25- Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
26- Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
27- Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
28- Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
29- Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
30- Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
31- En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
32- Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
33- Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
34- Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
35- Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
36- Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
37- Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
38- Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
39- Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
40- Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     38
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yalçın, A.; Aytaş, G. (2014). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. Şimşek, T. (Editör) (2018). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Sever, S. (2003). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları. Baş, B. (2012). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Kriter Yayınları. Kıbrıs, İ. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Kök Yayıncılık. Oğuzkan, F. (2005). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık. Mert Arık (2022). Benim Zürafam Uçabilir. İstanbul: Timaş Çocuk. Gülten Dayıoğlu (2015). Fadiş. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Cahit Zarifoğlu (2017). Yürekdede ile Padişah. İstanbul: Beyan Yayınları. Eleanor Coerr (2019). Sadako ve Kâğıttan Bin Turna Kuşu. İstanbul: Beyaz Balina Yayınları. Jose Mauro De Vasconcelos (2019). Şeker Portakalı (Çev. Emrah İmre). İstanbul: Can Yayınları. Edmondo De Amicis (2021). Çocuk Kalbi. Ankara: Bilgi Yayınevi. Antoine De Saint Exupery (2016). Küçük Prens. İstanbul: Karbon Kitaplar. Bilgin Adalı (2022). Zaman Bisikleti 1. İstanbul: Can Çocuk Yayınları. Roald Dahl (2022). Charlie’nin Çikolata Fabrikası. İstanbul: Can Çocuk Yayınları. Anıl Basılı (2022). Nohut Adam. İstanbul: Timaş Çocuk. Samed Behrengi (2021). Küçük Kara Balık. Ankara: Bilgi Yayınevi. Behiç Ak- Yaşasın Ç Harfi Kardeşliği Cahit Uçuk (2022). Gümüş Kanat. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. Faruk Karaaslan (2021). Ariba. Kayseri: Kimlik Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar