Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MOTORLAR |
Birinci düzey |
ESM 306 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşulu yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. GÜLŞAH ELDEN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı Enerji Sistemleri Mühendisliği öğrencilerine içten yanmalı motorların çevrim analizleri hesapları ve uygulamada karşılaşılabilecek problemleri çözebilecek bilgileri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
İçten yanmalı motorlara giriş. Performans, volumetrik, termal ve mekanik verimler, ortalama effektif basınçlar, özgül yakıt tüketimi gibi temel tanımlamalar. Benzinli motorlarda yanma, çevrimsel farklılıklar, vuruntu ve Oktan sayısı. Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması için temel bilgisayar modeli. Dizel motorlar, Setan sayısı ve dizel yanma odası tipleri. İdeal motor çevrimleri ve verimleri. Stokiyometri, disosiyasyon ve yanmış ürünlerden silindir duvarına olan ısı transferinin hesaplanması. Emisyonlar ve emisyon kontrol metodları.
|
1- |
İçten yanmalı motorlara giriş
|
2- |
Performans, volumetrik, termal ve mekanik verimler
|
3- |
Ortalama effektif basınçlar,özgül yakıt tüketimi gibi temel tanımlamalar
|
4- |
Benzinli motorlarda yanma, çevrimsel farklılıklar, vuruntu ve Oktan sayısı
|
5- |
Benzinli motorlarda çevrimsel farklılıklar
|
6- |
Benzinli motorlarda vuruntu ve Oktan sayısı
|
7- |
Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması
|
8- |
Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması için temel bilgisayar modeli
|
9- |
Dizel motorlar, Setan sayısı ve dizel yanma odası tipleri
|
10- |
Dizel motorları hesabı
|
11- |
İdeal motor çevrimleri ve verimleri
|
12- |
Stokiyometri, disosiyasyon hesapları
|
13- |
yanmış ürünlerden silindir duvarına olan ısı transferinin hesaplanması
|
14- |
Emisyonlar ve emisyon kontrol metodları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İçten yanmalı motorlar ait sistem elemanlarının görevlerini kavrayabilecektir
|
2- |
Otto çevriminin ideal ve gerçek durumlar için hesaplamalarını yapabilecektir.
|
3- |
Dizel çevriminin ideal ve gerçek durumlar için hesaplamalarını yapabilecektir.
|
4- |
Motorlarda karşılaşılan problemleri yorumlayabilecektir
|
5- |
İki zamanlı çevrimlerin hesaplamalarını yapabilecektir
|
6- |
Dört zamanlı çevrimlerin hesaplamalarını yapabilecektir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
1
|
2
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
1
|
1
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
2
|
2
|
4
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
85
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
75
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
5
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İçten Yanmalı Motorlar, İsmail Hakkı Öz
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İçten Yanmalı Motorlar, Prof. Dr. Behçet Safgönül
|
|