Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Enerji Sistemleri Mühendisliği > MOTORLAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MOTORLAR Birinci düzey ESM 306 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşulu yoktur.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. GÜLŞAH ELDEN
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitim
Dersin amacı Bu dersin amacı Enerji Sistemleri Mühendisliği öğrencilerine içten yanmalı motorların çevrim analizleri hesapları ve uygulamada karşılaşılabilecek problemleri çözebilecek bilgileri kazandırmaktır.
Dersin tanımı İçten yanmalı motorlara giriş. Performans, volumetrik, termal ve mekanik verimler, ortalama effektif basınçlar, özgül yakıt tüketimi gibi temel tanımlamalar. Benzinli motorlarda yanma, çevrimsel farklılıklar, vuruntu ve Oktan sayısı. Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması için temel bilgisayar modeli. Dizel motorlar, Setan sayısı ve dizel yanma odası tipleri. İdeal motor çevrimleri ve verimleri. Stokiyometri, disosiyasyon ve yanmış ürünlerden silindir duvarına olan ısı transferinin hesaplanması. Emisyonlar ve emisyon kontrol metodları.

Dersin içeriği
1- İçten yanmalı motorlara giriş
2- Performans, volumetrik, termal ve mekanik verimler
3- Ortalama effektif basınçlar,özgül yakıt tüketimi gibi temel tanımlamalar
4- Benzinli motorlarda yanma, çevrimsel farklılıklar, vuruntu ve Oktan sayısı
5- Benzinli motorlarda çevrimsel farklılıklar
6- Benzinli motorlarda vuruntu ve Oktan sayısı
7- Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması
8- Benzinli motorlarda yanmanın hesaplanması için temel bilgisayar modeli
9- Dizel motorlar, Setan sayısı ve dizel yanma odası tipleri
10- Dizel motorları hesabı
11- İdeal motor çevrimleri ve verimleri
12- Stokiyometri, disosiyasyon hesapları
13- yanmış ürünlerden silindir duvarına olan ısı transferinin hesaplanması
14- Emisyonlar ve emisyon kontrol metodları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İçten yanmalı motorlar ait sistem elemanlarının görevlerini kavrayabilecektir
2- Otto çevriminin ideal ve gerçek durumlar için hesaplamalarını yapabilecektir.
3- Dizel çevriminin ideal ve gerçek durumlar için hesaplamalarını yapabilecektir.
4- Motorlarda karşılaşılan problemleri yorumlayabilecektir
5- İki zamanlı çevrimlerin hesaplamalarını yapabilecektir
6- Dört zamanlı çevrimlerin hesaplamalarını yapabilecektir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2- Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3- Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
4- - Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
5- Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
6- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
7- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
8- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
10- Etkin iletişim kurma becerisi
11- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
12- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
13- Çağın sorunları hakkında bilgi
14- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
15- Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
16- Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
17- Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 2 1 2
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 2 2 4
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 75
Kısa sınav 1 20
Ödev 5 5
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İçten Yanmalı Motorlar, İsmail Hakkı Öz
Yardımcı Kaynaklar İçten Yanmalı Motorlar, Prof. Dr. Behçet Safgönül

Ders ile ilgili dosyalar