Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > YARIİLETKEN FİZİĞİNE GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YARIİLETKEN FİZİĞİNE GİRİŞ Birinci düzey SFİZ403 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yoktur
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yoktur
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Yarıiletkenlerin yapısı, özellikleri ve kullanım alanları hakkında bilgi vermektir.
Dersin tanımı Yarıiletkenlerin kristal ve bant yapıları, katılardaki elektriksel iletkenlik, katkılı ve katkısız yarıiletkenler, dengedeki yarıiletken, Fermi enerji seviyeleri, denge dışı yarıiletken, pn eklemler, diyotlar,ambipolar iletim eşitliği.

Dersin içeriği
1- Yarıiletkenlerin kristal yapıları
2- Katılardaki safsızlıklar ve kusurlar
3- Enerji bantlarının oluşumu; Kronig-Penney modeli
4- Katılarda elektriksel iletim;sürüklenme akımı,elektronun etkin kütlesi,hole kavramı
5- Si ve GaAs k-uzayındaki enerji diagramları
6- Yük nötralliği; dengelenmiş yarıiletken
7- Ara sınav
8- Taşıyıcı iletim olayı
9- Taşıyıcıların üretimi ve yeniden birleşmesi
10- Süreklilik eşitliği, zamana-bağlı difüzyon eşitlikleri
11- Ambipolar iletim eşitliğinin türetilmesi
12- Yarıiletkende denge dışı artık taşıyıcılar
13- Shockley-Read-Hall yeniden birleşme teorisi
14- p-n eklemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yarıiletkenlerin kristal yapılarını öğrenir.
2- Yarıiletkende katkılama işlemini kavrar.
3- Taşıyıcı konsantrasyonunun hesaplamak için Fermi Dirac istatistiği ve hal yoğunluğunu kullanır.
4- Direk ve indirek yasak enerji aralıklı yarıiletkenlerle foton etkileşiminin nasıl olduğunu bilir.
5- Taşıyıcı konsantrasyonunun zaman bağımlılığını incelemek için süreklilik eşitliğini kullanır.
6- Tükenim yaklaşımını kullanarak Poisson denklemini çözer.
7- Yarıiletken teknolojisinde yaygın olarak kullanılan devre elemanlarının özelliklerini tanımlar ve belirler.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Neamen, D. A., Semiconductor Physics and Devices, Irwen, Sydney, 1992.
Yardımcı Kaynaklar 1) Sze, S. M., Semiconductor Devices Physics and Technology, John Wiley&Sons, New York, 1985. 2) Balkanski, M., and Wallis, R. F., Semiconductor Physics and Applications, Oxford University, Oxford, 2000.

Ders ile ilgili dosyalar