Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TİPOGRAFİNİN TEMELLERİ |
Birinci düzey |
GRF203 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin tipografinin temel prensiplerini kavrayarak yazı karakterlerinin biçimsel ve işlevsel özelliklerini tanımaları, temel tipografik düzenlemeler yapabilmeleri ve yaratıcı tipografi tasarımlarına altyapı oluşturacak bilgi ve becerileri edinmeleridir.
|
Dersin tanımı
|
Yazının görsel bir ifade biçimi olarak nasıl yapılandığını kavratmayı amaçlayan, tipografi alanına giriş niteliğinde bir derstir. Harf anatomisi, yazı karakterleri, hiyerarşi, okunabilirlik ve düzen gibi tipografinin temel yapı taşlarını hem teorik hem de elle uygulamalı çalışmalarla öğretir.
|
1- |
Dersin tanıtımı, beklentiler, değerlendirme kriterleri
|
2- |
Tipografiye Giriş
|
3- |
Tipografik Anatomi
|
4- |
Tipografik Kategoriler ve Yazıyüzü Aileleri
|
5- |
Tipografik Hiyerarşi
|
6- |
Okunurluk, Okuturluk
|
7- |
Tipografik Izgara ve Düzen
|
8- |
Yazıyüzü Seçimi ve Psikolojisi
|
9- |
VİZE
|
10- |
Renk ve Tipografi
|
11- |
Sayısal tipografi
|
12- |
Tipografi ve Markalaşma I
|
13- |
Tipografi ve Markalaşma II
|
14- |
Tipografi ve Minimalizm
|
15- |
Tipografik Hatalar
|
16- |
Tipografide Yaratıcılık ve Deneysel Yaklaşımlar
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tipografinin temel kavramlarını ve tarihini tanımlar.
|
2- |
Harf anatomisini ve tipografik kategorileri ayırt ederek çizimlerle ifade eder.
|
3- |
Tipografik hiyerarşi, okunurluk ve okuturluk ilkelerini kullanarak sayfa düzeni oluşturur.
|
4- |
Farklı yazı karakterlerinin psikolojik etkilerini analiz eder ve bağlama uygun font seçimleri yapar.
|
5- |
Tipografi ile marka kimliği ve sosyal medya tasarımları gibi alanlarda yaratıcı çözümler üretir.
|
6- |
Minimalist ve deneysel tipografi yaklaşımlarını kullanarak özgün tasarımlar geliştirir.
|
7- |
Hatalı tipografik uygulamaları analiz eder ve görsel açıdan iyileştirme önerileri sunar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
4
|
64
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
104
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Simon Garfield, Tam Benim Tipim (Bir Font Kitabı),Domingo Yayınevi,İstanbul, 2012, ISBN : 9786056260414.
2. Paul Harris, Gavin Ambrose, (2012). Tipografinin Temelleri (The Fundamentals of Typography). Çeviri : Bengisu Bayrak. Literatür Yayıncılık, İstanbul
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Namık Kemal Sarıkavak, (2009). Görsel İletişim ve Grafik Tasarımında Çağdaş Tipografinin Temelleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
|
|