Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HALK SAĞLIĞI |
Birinci düzey |
SEC 138 |
Seçmeli |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul şartı aranmaz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. MEHMET DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Anlatım
|
Dersin amacı
|
Türkiye''nin genel sağlık sorunları,Sağlık Örgütlenmesi,Akut ve Kronik hastalıklar, aşırı doğurganlık ve komplikasyonlarına karşı korunma,Sağlık düzeyi göstergelerini kullanarak ülke sağlık düzeyi hakkında görüş kazandırma,toplumda hassas gruplar,sorunları ve kontrolü hakkında
farkındalık oluşturulması amaçlanlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında öğrencilere ülkenin genel sağlık sorunları, sağlık düzeyi, sağlık örgütlenmesi, bulaşıcı ve kronik hastalıklar açısından yüksek risk grupları, zararlı ve bağımlılk yapıcı alışkanlıklar, sağlıklı beslenme Aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi ve farkındalık kültürü kazandılacaktır.
|
1- |
Halk sağlığında temel kavramlar
|
2- |
Tıbbın tarihsel gelişimi ve temel sağlık hizmetleri
|
3- |
Türkiye'de Sağlık İnsan gücü ve sağlık örgütlenmesi
|
4- |
Demografi ve Sağlık
|
5- |
Ana-çocuk sağlığı sorunları ve aile planlaması hizmetleri
|
6- |
Bağışıklama hizmetleri
|
7- |
İş ve işçi sağlığı sorunları, korunma ve kontrol önlemleri
|
8- |
Çevre sağlığı sorunları, korunma ve kontrol önlemleri
|
9- |
Cinsel ve sosyal bulaşıcı hastalıklar ve önemi, korunma ve kontrol önlemleri
|
10- |
Gençlerin sağlık sorunları, korunma ve kontrol önlemleri
|
11- |
Yaşlı sağlığı ve sorunları,korunma ve kontrol önlemleri
|
12- |
Genel beslenme bilgisi
|
13- |
Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıklar,korunma ve kontrol önlemleri
|
14- |
Türkiye'nin genel sağlık sorunları,korunma ve kontrol önlemleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Halk sağlığı kavramı, kapsamı ve önemini kavramış olma
|
2- |
Ülkenin nüfus yapısı, kompozisyonu ve değişimi ile sağlık hizmetleri yapılanması-sunuma arasındaki iki yönlü ilişkiyi kavramış olma
|
3- |
Ülkemizdeki Ana-çocuk, genç ve yaşlı sağlığı sorunları, önemi, korunma ve kontrol önlemleri hakkında istendik bilgi-tutum ve davranış kazanmış olma
|
4- |
Ülkemizde sık görülen cinsel ve sosyal bulaşıcı hastalıklarda "enfeksiyon zinciri" basamaklarını, kaynak-bulaş yolu ve duyarlı konakçıya yönelik korunma ve kontrol önlemleri hakkında istendik bilgi-tutum ve davranış kazanmış olma.
|
5- |
Bağışıklama hizmetleri, ilkeleri ve soğuk zincirin önemi hakkında bilgi ve farkındalık kazanmış olma
|
6- |
Aşırı doğurganlığın ana-çocuk ve toplum sağlığına getirdiği negatif yükler, korunma ve kontrol önlemleri, Aile Planlaması hizmetlerinin sunumu-kullanımı konusunda bilgi-tutum ve farkındalık kazanmış olma
|
7- |
İş sağlığı ve güvenliği, iş kazaları ve meslek hastalıklarından korunma-kontrol hakkında istendik bilgi-tutum ve davranış kazanmış olma
|
8- |
Sağlığa zararlı ve bağımlılık yapıcı alışkanlıklar, sıklığı, korunma ve kontrol önlemleri konusunda bilgi-tutum ve farkındalık kazanmış olma
|
9- |
Sağlıklı beslenme ilkeleri ve önemi konusunda bilgi ve farkındalık kazanmış olma
|
10- |
Ülkenin genel sağlık sorunları, korunma ve kontrol önlemleri konusunda bilgi, ve farkındalık ve olumlu tutum kazanmış olma
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur.
|
|
4- |
Kullandığı cihazların yapısını ve ne şartlarda kullanması gerektiği konuları hakkında bilgi sahibidir. Radyolojik görüntülerin oluşturulması sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilerek hareket eder.
|
|
5- |
Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyoaktif incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılmasını sağlar.
|
|
6- |
Radyoaktif inceleme öncesi hastayı hazırlar ve bilgi verir.
|
|
7- |
Görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar.
|
|
8- |
Görüntüleme cihazlarının parametrelerini hastaya uygun olarak hekim kontrolünde ayarlar.
|
|
9- |
Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü tanı ve tedavi süreçlerini bağımsız veya gerektiğinde hekim eşliğinde yapar.
|
|
10- |
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
11- |
Meslektaşları, hasta ve hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar
|
|
12- |
Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomi bilgisine sahiptir
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
14
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halk Sağlığı Genel Bilgiler (Öztürk Y, Günay O. Kayseri, 2011)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halk Sağlığı Ders Notları (Vesile Şenol)
Halk Sağlığı (Toplum Hekimliği) (Dirican R, Bilgel N. Bursa- 1993)
Halk Sağlığına Giriş ( Bertan M, 1996)
Halk Sağlığı temel bilgiler (Çağatay Güler, Levent Akın, Ankara, 2006)
|
|