Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİSEL İLAÇ TASARIMI |
Birinci düzey |
SEÇ 302 |
Seçmeli |
6 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ KÜBRA UZUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. LEYLA PASAYEVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Dr. LEYLA PASAYEVA
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK- DÜZ ANLATIM
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin bitkisel ürünleri tanıyabilecek, bunların hazırlanış şekillerini, kalitesini, gruplandırılmasını yapabilecek, kaynakları ve ürün bilgileri hakkında soruları yanıtlayabilecek, kullanımları, tanımlanmaları, etkileri, ve güvenilirlikleri ile ilgili bilgilere sahip olmalarını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
İlaç ve bitkisel preparatlar hakkında bilgi. Doğal kaynaklardan elde edilen maddeler hakkında kısa bilgi.
|
2- |
Farmakope ve Monograflar hakkında bilgi. Bitkisel ilaçların Avrupa ve Türkiyede ruhsatlandırılması esasları.
|
3- |
Bitkilerin kullanım şekli ve dikkat edilmesi gereken hususlar.
|
4- |
Bitkilerde bulunan etken maddeler hakkında kısa bilgi. Etken maddelerin elde etme ve teşhis yöntemleri.
|
5- |
Tıbbi bitkilerden elde edilen droglar ve elde etme yöntemleri. Bitkisel kaynaklı droglardan hazırlanan preparatlar hakkında bilgi.
|
6- |
Bitkisel kaynaklı etken maddeler ve eldesi.
|
7- |
Bitkisel ürünlerin kalite kontrölünün önemi ve kalite kontröl yöntemleri. Bitkisel ürünlerin saklama koşullarının değerlendirilmesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Dünyada bitkisel ilaç pazarı tarihten günümüze.
|
10- |
Dünya pazarında bitkisel müstahzarların yeri ve üretimi.
|
11- |
Bitkisel ilaçların Türkiye pazarında yeri .Bitkisel ilaçların Türkiye pazarında yeri .
|
12- |
Bitkisel çaylar hakkında bilgi. Bitkisel çayların hazırlanış şekilleri ve çeşitleri.
|
13- |
Tenrürler, hazırlanışı, saklama koşulları ve kullanımı.
|
14- |
Ekstreler, hazırlama şekilleri, saklama koşulları ve kullanımı.
|
15- |
Bitkisel ilaçların Türkiye''de durumu ve Avrupa ülkeleri ile kıyaslamalı olarak değerlendirilmesi. Bitkisel ilaçların kullanımındaki problemler ve onların giderilmesi yolları hakkında.
|
16- |
FİNAL SINAVI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlaç, bitkisel preparatlar ve Doğal kaynaklardan elde edilen maddeler hakkında bilgi kazanılması.
|
2- |
Farmakope ve Monograflar hakkında bilgi kazanılması. Bitkisel ilaçların Avrupa ve Türkiyede ruhsatlandırılması esaslarının öğrenilmesi.
|
3- |
Bitkisel drogların farklı kullanım şekillerinin, bitkilerden elde edilen ekstre, tentür, uçucu ve sabit yağ kavramlarının, elde edilme ve hazırlanma yöntemlerinin ve kalite kontrol yöntemlerinin öğrenilmesi.
|
4- |
Bitkisel droglarda bulunan etken madde gruplarının ve bitkilerden etken madde eldesi yöntemlerinin öğrenilmesi.
|
5- |
Tıbbi bitki ve drog kavramı hakkında bilgi edinilmesi. Tıbbi bitkilerden elde edilen drogların kalite kontrolü ve saklanma koşullarının öğrenilmesi. Tıbbi bitkilerden elde edilen droglardan hazırlanan preparatları ve kullanım alanlarını yorumlanması.
|
6- |
Bitkisel kaynaklardan etken madde elde ediliş ve saflaştırma yöntemlerinin öğrenilmesi. Bitkisel kaynaklı etken maddelerin standart şekle getirilmesi için izlenen yolun öğrenilmesi.
|
7- |
Bitkisel kaynaklı ürünler hakkında bilgi edinilmesi. Bitkisel kaynaklı ürünlerin kalite kontrolünde başvurulacak kaynaklar hakkında bilgi edinir.
|
8- |
Dünyada Bitkisel ilaçların tarihi ve Bitkisel ilaçların Dünya pazarında yerinin yorumlanması.Günümüzde Dünya pazarında bitkisel müstahzarların yeri ve üretim tekniklerinin öğrenilmesi.
|
9- |
Bitkisel çayların hazırlanış şekilleri ve çeşitleri,ekstrelerin hazırlanışı, saklama koşulları ve kullanımı hakkında bilgi kazanılması.
|
10- |
Bitkisel ilaçların kullanımındaki problemler ve onların giderilmesi yollarının yotumlanması.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
*Çelebioğlu, S. (1949) Farmakognozi. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.421. *Baytop, T. (1986) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt I. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3399. *Baytop, T. (1983) Farmakognozi Ders Kitabı, Cilt II, İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.2003. *Wallis, T.E. (1967) Textbook of Pharmacognosy. London: J. A.Churchill Ltd.. *Evans, W. C. (2002) Trease and Evans' Pharmacognosy, 15th Ed.. Edinburg, UK: W.B.Saunders. *Tyler, V. E., Brady, L. R., Robbers, J. E. (1988) Pharmacognosy. Philadelphia: Lea Febiger. *Baytop, A. (1991) Bitkisel Drogların Anatomik Yapısı. İstanbul: İstanbul Üniv.Yay.No.3678. *Harborne, J.B. (1984) Phytochemical Methods, 2nd Edition. Chapman and Hall. *Türk Farmakopesi 1974, T.C.Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Sayı:435, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. *British Pharmacopoeia 1998, Volume I- II, The Stationary Office, London, 1998. T*he United States Pharmacopeia (USP24) / The National Formulary (NF19) 2000 , United States Pharmacopeial Convention, Inc.12601 Twinbrook Parkway, Rockville, MD 20852, 1999. *European Pharmacopoeia (EP), 5th Edition, Council of Europe, 67075 Strasbourg Cedex, France, 2005. *Shellard, E.J. (1958) Exercises in the Evaluation of Drugs and Surgical Dressings. London: Pitman Medical Publishing Co.Ltd
|
|